Den Gamle Lillebæltsbro er sunket 75 cm

75 centimeter. Eller knapt en centimeter om året. Så meget har Den gamle Lillebæltsbro sat sig, siden den blev taget i brug i 1935. Nu skal broen døgnovervåges.

Det er helt efter planen, at broen har sat sig, men det er ikke efter planen, at det bliver ved med at sætte sig.

Godt nok kun et par millimeter om året, men det er for meget. Derfor bliver broen nu døgnovervåget fra Banedanmarks center i Fredericia, skriver Fyens Stiftstidende.

Overvågningen sker på opfordring fra en ekspertgruppe, som Banedanmark har bedt se nærmere på broen, efter en rapport i 2012 fastslog, at Lillebælts plastiske ler kan få broen til fortsat at sætte sig.

Samtidig indføres der rutiner, så broen kan lukkes for al trafik, hvis den sætter sig i et pludseligt ryk. Og forblive lukket, indtil årsagen til sætningen er undersøgt nærmere. Søren Boysen, direktør i Teknisk Drift i Banedanmark, understreger, at det på trods af de nye forholdsregler er ganske sikkert at passere broen både i tog og bil.

- Vi er ikke nervøse. Det er fuldt forsvarligt at køre over broen. At vi sætter en procedure op, så vi kan lukke broen skyldes, at vi er en sikkerhedsorganisation. Vi overvåger et hav af ting. Der er ikke noget odiøst i det her, siger Søren Boysen, der lægger vægt på, at Banedanmark følger de anbefalinger, som ekspertgruppen er kommet med.

Han oplyser, at Banedanmark følger de anbefalinger, som en ekspertgruppe er kommet med. Nemlig at styrke funderingen af bropillerne med 125.000 kubikmeter sten omkring de fire bropiller.