Der køres alt for stærkt i tågen

Når tågen får sigtbarheden til at dale, burde bilisterne få farten til at gøre det samme. Men det sker slet ikke i det nødvendige omfang, og det fører til alvorlige ulykker.

Det konstaterer Rådet for Sikker Trafik, efter to serier af motorvejsuheld søndag og mandag.

- Politiet har gentagne gange påpeget, at der bliver kørt med nogle helt vanvittige hastigheder og nogle helt vanvittige afstande, når det er tåget, forklarer dokumentationschef Jesper Sølund.

Søndag aften var 24 involveret i sammenstød i begge retninger på motorvejen nord for Horsens, og mandag morgen måtte politiet lukke motorvejen syd for Randers i den ene retning efter hele ni tågede færdselsuheld.

- Patruljerne siger, at folk kører som sindssyge, fordi de ikke tager højde for tågen, konstaterede politikommissær Vagn Martinussen fra Østjyllands Politi i de ti hektiske timer, hvor meldingerne om sammenstød væltede ind.

Hos Rigspolitiets Nationale Færdselscenter mener vicepolitimester Jørn Pakula Andresen dog, at bilisterne generelt viser tågen respekt.

- En stor del af bilisterne, gør som man skal. De tænder baglygterne og holder en fornuftig afstand. Så er der nogle undtagelser fra reglen, og det er der, det går galt, konstaterer han.

Han anbefaler, at bilisterne tænder tågelygterne, når sigtbarheden er under 100 meter, sænker hastigheden og holder afstand.

- Når det er tåget, skal man sænke hastigheden rigtig meget. Når man er nede på en sigtbarhed på 20, 30, 40 meter, så kan men hverken køre 120, 100 eller 80. Man skal langt længere ned, forklarer Jesper Sølund.

Havarikommissionen for Vejtrafikulykker undersøgte tilbage i 2003 en række motorvejsulykker og indskærpede i den forbindelse, at hvis tågen nedsætter sigtbarheden til 50 meter, kan man kun køre 65 kilometer i timen, hvis man skal kunne nå at bremse op.

- Det er meget afhængigt af sigtbarheden, men hvis man er nede på en sigtbarhed på 20 meter, skal man ned og køre 30-40 kilometer i timen, forklarer Jesper Sølund.