Lokalt flyselskab redder strandede briter: - Det er en monsteropgave

Rejsegiganten Thomas Cooks konkurs giver nu ekstra travlhed hos Danish Air Transport, DAT, der har hovedsæde i Kolding Lufthavn.

Den enes død, den andens brød. Sådan lyder det gamle ordsprog, der nu gør sig gældende for DAT. De er blevet en del af hjemflyvnings-operationen, som de britiske luftfartsmyndigheder kalder for Operation Matterhorn.

- Vi er i gang med at hente hjem lige nu. Vi har netop haft et fly i luften fra Preveza i Grækenland, der landede i Gatwick i England her ved 17-tiden dansk tid, siger adm. direktør i DAT, Jesper Rungholm, til TV SYD.

quote

Vi flyver normalt backupflyvninger for andre selskaber. Men det her er en monsteropgave.

Jesper Rungholm, adm. direktør, DAT

Operation Matterhorn

  • 150.00 britiske turister, der er strandet i udlandet, skal flyves tilbage til Storbritannien.
     
  • DAT flyver for Titan Airways, der er hyret af den engelske stat til hjemflyvninger.
     
  • DAT har to fly til opgaven.

Thomas Cook-konkursen sender al ledig kapacitet i DAT ud på landingsbanerne. Ledelsen trækker også i arbejdstøjet.

- Vi flyver normalt backupflyvninger for andre selskaber. Men det her er en monsteropgave. Alt og alle, der kan flyve, kommer ud at flyve. Jeg skal selv flyve en af afgangene, forklarer Jesper Rungholm.

Frem til begyndelsen af oktober er der booket 22 ekstra flyvninger med DAT fra Middelhavsområdet til forskellige steder i England.

Mister 35 millioner om dagen

- Det er synd for de berørte mennesker og de ansatte. For os er det et arbejde. Vi har været der før, når andre flyselskaber er gået ned - for at samle stumperne op.

quote

Ifølge vores udregninger koster det Thomas Cook 35 millioner pr. dag - bare i rejsekompensation. Den slags penge har ingen i branchen. Det er uhyggeligt.

Jesper Rungholm, adm. direktør, DAT

Direktøren bekymrer sig specielt om Thomas Cooks skandinaviske aktiviteter.

- Jeg håber, det lykkes at redde datterselskaberne Spies, Ving og Tjæreborg. Det tror jeg på.

Til gengæld ser det, ifølge Jesper Rungholm, værre ud for moderselskabet Thomas Cook.

- Vi har regnet på det her til morgen. Du er berettiget til 400 Euro, hvis du skulle have fløjet indenfor Europa. Penge som flyselskabet skal betale. Ifølge vores udregninger koster det Thomas Cook 35 millioner pr. dag - bare i rejsekompensation. Den slags penge har ingen i branchen. Det er uhyggeligt, slutter Jesper Rungholm.

Verdens ældste gik konkurs

Thomas Cook, der med sine 178 år er verdens ældste rejseselskab, har længe kæmpet med dårlig økonomi. Natten til mandag gik den ikke længere. Ledelsen og selskabets kreditorer og private investorer kunne ikke finde frem til en løsning på de økonomiske problemer.

Gælden lyder på 14,4 milliarder danske kroner, og der var akut behov for at få tilført et beløb svarende til 1,4 milliarder danske kroner for at fortsætte driften.

Thomas Cook og DAT

Thomas Cook

  • Verdens ældste rejseselskab grundlagt i 1841 af den britiske forretningsmand Thomas Cook. Til at begynde med udbød selskabet togrejser.
     
  • Rejseselskabet Thomas Cook voksede sig hurtigt til et internationalt selskab og arrangerede blandt andet rundrejser og pilgrimsrejser til Mekka.
     
  • Blandt Thomas Cooks datterselskaber er Thomas Cook Airlines, Thomas Cook Airlines Scandinavia og Condor Airlines. I Danmark ejer Thomas Cook desuden rejseselskabet Spies.
     
  • Selskabet har de senere år været præget af økonomiske problemer og nedskæringer.
     
  • I maj i år sikrede selskabet sig 300 millioner pund i nødfinansiering. Samme måned meddelte Thomas Cook, at det havde tabt 1,5 milliarder pund i første del af finansåret.
     
  • 22. september endte forhandlinger mellem ledelsen og selskabets kreditorer og private investorer uden resultat, og selskabet gik i betalingsstandsning.
     
  • Thomas Cook havde også henvendt sig til den britiske regering i håb om at få økonomisk hjælp. Men det ville regeringen ikke forpligte sig til.
     
  • Det 178 år gamle rejseselskab har en gæld på 1,7 milliarder pund (14,4 milliarder kroner).
     
  • I alt står knap 22.000 mennesker i 16 lande til at miste deres job. Heraf 9.000 i Storbritannien.

 

DAT

  • Dansk flyselskab med hovedsæde i Kolding Lufthavn i Vamdrup.
     
  • Startet i 1989 af Kirsten og Jesper Rungholm. Dengang rådede man over et enkelt fly med to motorer som fløj med alt fra post og pakker til væddeløbsheste.
     
  • I dag transporterer DAT op mod én million passagerer hvert år.
     
  • DAT flyver indenrigs i både Danmark og Norge (bl.a. Bornholmerflyet fra Billund til Bornholm) samt fra Esbjerg til Norge og Skotland.
     

Kilder: Ritzau, NTB, AP, Financial Times, DAT.