DF og SF vil gøre op med social dumping af lastbilchauffører

Udenlandske lastbilchauffører skal ikke kunne udkonkurrere danske lastbilchuffører. Derfor mødtes SFs Pia Olsen Dyhr og DFs Kristian Thulesen Dahl mandag for at præsentere et nyt fælles forslag, der skal bekæmpe social dumping og konkurrenceforvridning i transportbranchen.

De to politikere mødtes mandag på rastepladsen Hylkedal ved Kolding, hvor der traditionelt holder masser af udenlandske lastbiler for at præsentere deres nye forslag.

Udspillet skal sætte en stopper for, at danske chaufførers job forsvinder til udlandet på grund af konkurrenceforvridning med meget lave lønninger til de især østeuropæiske lastbilchauffører. 

- Vi skal have gjort op med, at vores rastepladser bliver brugt at underbetalt primært østeuropæisk arbejdskraft, som sidder i de her lastbiler, og som så underbyder danske vognmænd og chauffører. Det dur simpelthen ikke, og det skal vi have sat ind over for, siger Kristian Thulesen Dahl, der er formand for Dansk Folkeparti.

SF's leder Pia Olsen Dyhr er med på ideen, da hun mener det er helt åbenlyst ingen har glæde af, sådan som det fungerer lige nu:

- Vi håber faktisk, vi kan sikre ordentlige løn og arbejdsvilkår for folk, der arbejde i lastbilbranchen. De er i forvejen hårdt presset, så er det ikke i orden, vi oplever udenlandske chauffører, som desværre lever under kummerlige forhold på vores rastepladser, at de er med til at presse danske chauffører ud af jobbene.

Nyt forslag fra SF og DF skal sætte en stopper for, at danske chaufførers job forsvinder til udlandet på grund af konkurrenceforvridning med meget lave lønninger til de især østeuropæiske lastbilchauffører.
Nyt forslag fra SF og DF skal sætte en stopper for, at danske chaufførers job forsvinder til udlandet på grund af konkurrenceforvridning med meget lave lønninger til de især østeuropæiske lastbilchauffører.
Foto: TV Midt/Vest

De to politikere vil blandt andet have kommunerne, politiet og skat på banen i kampen om at få arbejdet tilbage til de danske chauffører.

Hvis det står til de to politikere, så skal kommunerne til at kontrollere rastepladser for ulovligt parkerede lastbiler. Der skal også etableres en særlig enhed under politiet, som i samarbejde med skat skal have social dumping som fokusområde, og så skal der laves en særlig politienhed på området, som skal tjekke sikkerhed, køre- hviletidsregler samt færdselsloven.

Dansk Folkeparti og SF foreslår følgende:

  • Påbud til kommunerne om at føre kontrol med social dumping på transportområdet. Det skal blandt andet ske ved at foretage tjek af rastepladser. Indenrigsministeren pålægges at føre opsyn med at kommunerne styrker kontrollen.
  • Kommunerne skal forbyde ”chauffør-hoteller” i industriområder. 
  • En særlig enhed under politiet skal i samarbejde med skattevæsenet have social dumping som særligt fokusområde. Indsatsen skal kredse om regler for skat, ordentlige løn- og arbejdsforhold, etableringskrav og udstationering. 
  • En særlig transport- og vejpolitienhed skal etableres til at tjekke sikkerhed, køre- og hviletid og færdselsloven. 
  • Der skal indføres tidsbegrænsninger for parkering på samtlige rastepladser og parkeringsreservationer til busser, så bevillingshaverne på rastepladserne kan drive en ærlig forretning, der ikke underløbes af øst-europæisk langtidsparkering. 
  • Politiets cabotagekontrol fra Politiaftalen 2015 skal permanentgøres, og der afsættes 15 mio. kroner årligt. Kontrollen modarbejder ulovlig cabotagekørsel og social dumping. 
  • Der skal oprettes et videnscenter for social dumping, hvor der indsamles, deles og offentliggøres data på tværs af myndigheder på hele området for social dumping, herunder i transportbranchen. 
  • Nej til postkassefirmaer og uzbekiske forhold for chauffører. Regeringen pålægges at rejse sagen i EU for at samle opbakning til at bekæmpe postkassefirmaer og sætte en stopper for importen af underbetalt arbejdskraft fra tredjelande.