TV der bevæger dig

Digital post: Fra bøvl til begejstring

Mindre bøvl - mere begejstring. Det er indtil videre resultatet af IT-vejleder Jan Friis besøg hjemme hos 85-årige Erling Holst Sørensen. (Foto: Horsens Kommune/Per Algreen)

Horsens Kommune har gode erfaringer med hjemmebesøg af it-vejleder hos ældre. I nogle tilfælde kan han vende bøvl til begejstring.

- Det er noget bøvl! Mente 85-årige Erling Holst Sørensen om det der med computere og digital post.

Men så fik han besøg af Jan Friis, som Sund BY Butikken i Horsens har ansat som it-vejleder, der besøger borgere over 65 år i deres eget hjem. Tilbuddet er gratis, noterer kommunen i en pressemeddelelse.

- Nu er jeg ikke typen, der bliver desperat, men jeg synes, at al den her digitalisering er noget pjat, og jeg har bøvl med at hitte ud af det. Især det der med NemID, fortæller Erling Holst Sørensen.

Bøvlet er imidlertid blevet vendt til begejstring efter instruktioner fra IT-vejlederen.

- IT-medarbejderen er helt sikkert et godt tilbud. Indtil videre har han været her to gange, og lige nu ved jeg ikke helt, om det bliver nødvendigt med flere besøg, siger Erling Holst Sørensen.

It-vejlederen hjælper med at oprette Nem-ID, lave en digital postkasse og vejleder i selvbetjening på nettet. Tilbuddet støttes af midler fra Ældrepakken.

Tålmodighed er vigtig ved hjemmebesøg, forklarer Jan Friis.

- Hele idéen med at besøge borgerne i deres eget hjem er jo netop, at vejledningen kan foregå i et roligt tempo og på borgernes egne præmisser. Frustrationerne kan være store. Når jeg kommer ud til borgerne, er nogle for eksempel meget usikre på, om de kan finde ud af det. Andre har prøvet at deltage i en datastue men har haft svært ved at følge med.

Hent TV SYDs nye app - seneste nyt lige ved hånden
Hent TV SYDs nye app - seneste nyt lige ved hånden
Hent TV SYDs nye app - seneste nyt lige ved hånden