Dobbeltdækkere fortsat på weekend-visit

DSBs dobbeltdækker-tog kommer fortsat på weekend-visit i bl.a. Vejle, Fredericia og Horsens. Finansudvalget har godkendt, at lejeaftalen forlænges i fem år.

Det er en stor hjælp for DSB og DSB's kunder, da der er hårdt brug for materiel. Ikke mindst lige nu, hvor det er usikkert, hvornår IC4-togene bliver sat ind i fuldt omgang.

- Det er rigtig godt for DSB og DSB's kunder. Det betyder, at vi - efterhånden som vi får flere IC4-tog ud at køre - på den mellemlange bane vil kunne sikre siddepladser til vores kunder i de mest fyldte myldretidstog. Omvendt hvis vi ikke havde fået mulighed for at forlænge aftalen med udlejer, kunne vi have været nødt til at reducere togtrafikken, siger underdirektør i DSB Trafikplanlægning Ove Dahl Kristensen.

Mere stabile lokomotiver

De særlige ME-lokomotiver, som trækker dobbeltdækker-vognene, var tidligere ramt af mange nedbrud. I dag er de 30 år gamle lokomotiver dog mere stabile og mere miljøvenlige.

Fakta:

DSB har i alt 112 dobbeltdækkere. DSB lejede de første 67 vogne i 2002 og 2003 og har siden fået leveret yderligere 45 i 2008.
De skulle bruges, indtil IC4-togene kom, hvor IC3-togene skulle sættes ind som regionaltog på Sjælland.
Dobbeltdækkervognene bliver brugt i regionaltogstrafikken på Sjælland og Lolland-Falster og i weekendtrafikken mellem København og Jylland. DSB har 32 ME-lokomotiver, der har installeret styresystemet ZWS og dermed kan trække dobbeltdækkervognene.