Dødsfly fløj indtil for nyligt i dansk rutefart

22 mennesker blev tirsdag dræbt ved flystyrt i Kasakhstan. Indtil maj 2012 fløj flyet på danske indenrigsruter.

Passagerflyet, der tirsdag styrtede ned i Kasakhstan, fløj indtil sidste år i dansk rutefart for danske Cimber Sterling. Det skriver rejsemagasinet Check-in.dk.

Alle 22 ombordværende blev dræbt ved ulykken, der skete nær den kazakhstanske hovedby, Almatij.

Flyet var et Bombardier Challenger CRJ-200 fly. Det har således i gennem næsten 12 år fløjet massevis af danske passagerer på indenrigsruterne herhjemme samt på Cimber Sterlings egne ruter - enten i eget navn eller på vegne af SAS.

Sidste gang flyet var i luften i Cimber Sterling-regi var 3. maj sidste år.

Flyets nye ejer var opereret af det kasakhstanske flyselskab SCAT Airlines, og det er blot fire måneder siden, at det 13 år gamle fly blev leveret fra det tyske leasingselskab GOAL, der er ejet af KGAL GmbH & Co. KG og Lufthansa i fællesskab.

Indtil da havde flyet ikke været i drift siden Cimber Sterling-konkursen den 3. maj sidste år, hvor det danskbaserede flyselskab havde beskæftiget flyet med registreringen OY-JRA siden juli måned 2000 på en tilsvarende leasingaftale med GOAL.

Siden den 20. september 2012 har flyet haft registreringen UP-CJ006 under driften hos SCAT Airlines. Flyet har altså kun været i drift i fire måneder hos det kasakhstanske flyselskab.

Der er endnu ikke offentliggjort en årsag til flystyrtet, men en officer fra redningstjenesten fortæller til nyhedsbureauet Interfax, at der hverken var brand eller eksplosion. Flyet faldt ifølge øjenvidner bare mod jorden.

Det er ikke første gang, at et fly, der har været beskæftiget i Danmark, forulykker under nyt ejerskab og/eller leasingkontrakt i fjerne egne. Et Maersk Air-fly, der var udlejet til Asiana forulykkede for 20 år siden i Sydkorea.

Her mistede 66 passagerer og 2 besætningsmedlemmer livet, da Asiana flight 733 den 26. juli 1993 forulykkede på en flyvning mellem Seoul og Mokpo.