Dom gik Ryanair imod

Det er i orden at lave konflikt mod Ryanair. Det har arbejdsretten afgjort.

Ryanair flyver bl.a. fra Billund Lufthavn.

Hvis Flybranchens Personale Union vælger at konflikte, så kan det udløse aktioner og sympatikonflikter, der vil gøre det meget svært for Ryanair at flyve fra dansk jord.

Dog vil der gå noget tid, inden en konflikt kan begynde.

LO har nemlig lavet en procedurefejl i forbindelse med konfliktvarslet over for Ryanair.

Det betyder, at konflikten tidligst kan træde i kraft om nogle uger.

Henny Fiskbæk, der er formand for HK privat i Sydjylland, er meget glad for dommen, som hun siger er vigtig (varighed 1.38):

 

 

  • I slutningen af oktober sidste år bekendtgjorde Ryanair, at man ville oprette en base i København, som skulle danne udgangspunkt for en række nye ruter.
  •  Siden årsskiftet har Flyvebranchens Personale Union (FPU) og Serviceforbundet, der er en del af LO, forsøgt at tegne en overenskomst med Ryanair for medarbejderne i flyselskabets base i Københavns Lufthavn.
  •  I slutningen af januar varslede FPU konflikt over for Ryanair, der erklærede sig uinteresseret i at indgå en overenskomst.
  •  I begyndelsen af februar afleverede LO et klageskrift til Arbejdsretten, som bliver bedt om at tage stilling til, hvorvidt Ryanair skal operere på danske betingelser.
  •  18. marts fløj Ryanair for første gang mellem Dublin og København,
  •  26. marts åbnede selskabet sin base i København efter tidligere at have holdt sit indtog i Billund. Selskabet flyver også fra Aarhus og har tidligere haft Esbjerg på sit destinationskort.
  •  Samme dag besluttede Arbejdsretten af udsætte sagen til maj med henblik på at få de sidste skrifter i sagen.
  •  20. maj fastsatte Arbejdsretten, at hovedforhandlingen i sagen skulle foregå 15. juni.
  •  I maj besluttede Københavns overborgmester, Frank Jensen (S), at forbyde kommunens over 45.000 ansatte at flyve med selskabet i arbejdstiden. Beslutningen blev truffet, efter at en række andre kommuner, herunder Albertslund, også har indført krav om, at billetter kun må købes ved flyselskaber med dansk overenskomst.
  •  15. juni blev hovedforhandlingen gennemført og varede mere end ni timer. De tre dommere i sagen meddelte bagefter, at de snarest muligt ville fremlægge en afgørelse.
  •  1. juli blev afgørelsen læst op i Arbejdsretten. Den påbyder Ryanair at anerkende den danske model, herunder fagbevægelsens ret til at iværksætte blokader og sympatikonflikter.

Kilder: LO, Avisen.dk.