TV der bevæger dig

Ekspert kritiserer grænse-samarbejdet

Der er en god vilje og en langt bedre dialog, end for 10-20 år siden. Men det går alt for trægt med at opnå konkrete resultater, mener tysk forsker på Syddansk Universitet, Martin Klatt.

Tysk lektor fra Syddansk Universitet mener, at det dansk-tyske samarbejde har langt større potentiale.

Kræftbehandling, elever og offentlig transport. Det er nogle af de områder, der ifølge lektor Martin Klatt halter.

- Jeg er skuffet over, hvor lidt der er sket. Der er en god vilje og en langt bedre dialog, end vi havde for 10-20 år siden, og det er selvfølgelig positivt. Men det går meget trægt med at opnå konkrete resultater.

Sådan siger den tyske lektor Martin Klatt fra Syddansk Universitet i Sønderborg. Han forsker i grænseregionen, og han ser en række uopfyldte behov.

Jeg er skuffet over, hvor lidt der er sket.

Martin Klatt, lektor, Syddansk Universitet

 

- Det har fungeret godt, at sønderjyderne kunne få strålebehandling i Flensborg, så de ikke skulle køre så langt. Men den mulighed sparer Region Syddanmark nu væk. Og der sendes ikke tyske patienter til Danmark, for de tyske sygekasser vil kun sende patienter til Danmark i særlige tilfælde. Det er ofte forskelle i samfundsstrukturerne, der bremser samarbejdet, siger Martin Klatt. 

 

Læs også Joachim: Jeg kunne ikke tre ord tysk da jeg startede

 

For få elever krydser grænsen

De forskellige lovgivninger har blandt andet ramt Martin Klatts egen arbejdsplads.

Læs også Tyskland mangler danske lærlinge

- Flensborg Universitet og Syddansk Universitet har samarbejdet om en håndfuld uddannelser, men nu er der kun én tilbage. Det er ”International Management”, hvor danske og tyske studerende undervises på dansk, tysk og engelsk. Det har været en succes, men også her er der sten i skoen. Man måtte flytte undervisningen fra Flensborg til Sønderborg, selv om Flensborg ligger mere centralt, fordi den danske stat ikke ville betale til studerende, som undervises i et andet land.

Virksomheder i Tyskland har svært ved at få besat deres praktikpladser, mens det på visse punkter er omvendt i Danmark. Men heller ikke her er det dansk-tyske samarbejde endnu blevet en succes.

Læs også Politikere vil gerne bevare tysk strålebehandling

- Trods de åbenlyse muligheder krydser danskerne sjældent grænsen for at blive lærlinge i Tyskland. De føler måske ikke, de er gode nok til tysk, og en tysk lærlingeløn er ikke så attraktiv. Desuden er det svært, fordi tyskerne kører med mesterlære, og mens det danske system har mere skoleundervisning, siger Martin Klatt.

Grænseregionen står svagt, så politikerne vil hellere prioritere nye veje, broer og skinner internt i Danmark.

Martin Klatt, lektor, Syddansk Universitet

 

Bøvl i trafikken

Martin bor i Flensborg og krydser hver dag grænsen for at arbejde i Sønderborg. Hvis han havde længere på arbejde, ville han få unødigt lang rejsetid. 

- Det tager næsten fem timer at køre fra Aarhus til Hamborg med tog, og det kan gøres hurtigere i bil. Der var tanker om en fælles banegård i Flensborg, og regionerne var interesserede, men Deutsche Bahn og DSB var ikke. Grænseregionen står svagt, så politikerne vil hellere prioritere nye veje, broer og skinner internt i Danmark. Flensborg Banegård bliver ikke udbygget, hvis der ikke er opbakning til hurtigere tog, siger Martin Klatt.

I sidste uge blev der søsat grænseoverskridende projekter for 25 millioner Euro. Der skal blandt andet samarbejdes om beredskab, turisme og om robotter i ældreplejen. Men Martin Klatt mener, potentialet er langt større.

- Der bliver sat en del tidsbegrænsede projekter i gang med EU-støtte, og det er glimrende. Men der kommer sjældent længerevarende aftaler, så vi udnytter ikke det store potentiale, siger Martin Klatt.

Læs også Danskerne svigter bilbranchen syd for grænsen

 

Ny og forbedret app - hent den nu
Ny og forbedret app - hent den nu
Ny og forbedret app - hent den nu