Elever designer eget klasselokale

Lokale 031 på Vejle Tekniske Gymnasium skal have en overhaling ? og skolen har lidt utraditionelt sat 3.y fra skolens egen HTX-afdeling til at indrette. Ifølge en ekspert er indretningen meget vigtig for indlæringen hos eleverne.

I otte uger har klassen arbejdet med at udvikle et nyt design til rummet i kælderen. Eleverne er delt op i grupper, der i dag præsenterede resultaterne for et dommerpanel.
 
Undervejs har de 24 elever arbejdet med skitser og 3D-modeller.

Tre piger bag ?neutralt? rum

Givet chancen ville mange elever nok være fristet til at ?pimpe? deres klasselokale med f.eks. loungemøbler, iPod anlæg og dæmpet
belysning. Men ikke Katrine, Mandolina og Lærke fra Vejle Tekniske Gymnasium.

- Det er for useriøst. Da vi havde en lænestol herinde, sad der altid en elev og snorkede. Vi går efter at skabe et multifunktionelt
arbejdsrum, som kan bruges af mange forskellige elever i flere fag, siger 20-årige Katrine.

- I vores tilfælde har rummet mange og skiftende funktioner. Derfor skal inventar som billeder, tegneborde og skraldespande kunne flyttes
rundt efter behov. Vi synes også, det er vigtigt, at rummet er roligt, neutralt og har rene linjer. Det er brugerne af rummet, som skal
tilføre det liv, farver og skiftende udstillinger, supplerer 20-årige Mandolina.

Vigtigt for indlæring

På Hansenberg i Kolding arbejdes der også med indretning af lokalerne. Skolen skal ifølge pædagogisk chef, Erik Lund, være totalt fleksibel. Der er oplægsrum, hvor man får lagt det teoretiske grundlag, inden eleverne går ud og arbejder i åbne miljøer.

Damefrisøreleverne får for eksempel deres opgaver ved stole, hvorefter de kan gå ind i frisørsalonen og arbejde praktisk.