Elever skal tage læring i egen hånd

Eleverne i folkeskolens ældste klasser skal være ansvarlige for deres egen læring, fastslår Kommunernes Landsforening i et nyt skoleudspil.

Forslaget blev godt modtaget af 80 elever fra skolerne i Tønder Kommune, der i dag var samlet for at komme med forslag til fremtidens skole.

- Vi har i højeste grad brug for elevernes egne indspark, hvis vi skal give de unge de bedste forudsætninger for at tackle fremtidens udfordringer. Derfor prøver vi med temadagen at sætte eleverne i centrum og give dem mulighed for at tænke tanker og udvikle ideer om den perfekte skole, siger formanden for børn- og skoleudvalget, Henrik Mehlsen.

Eleverne foreslog, at undervisningen i højere grad skal tage udgangspunkt i deres verden, og at de skal tages med på råd om deres egen læring. Eleverne skal også have mulighed for at vælge undervisning på forskellige faglige niveauer.

Elever lægger skema

Elevernes tanker er i tråd med udspillet fra KL.

- Eleverne skal selv sætte sig læringsmål i samarbejde med lærerne og forældrene. Det betyder, at eleverne sammensætter deres eget skema og vælger undervisning på forskllige trin, siger KL-formand, borgmester Jan Trøjborg (S), Horsens.

Den traditionelle undervisning i et klasselokale skal erstattes af forelæsninger, værksteder, kurser og projekter.

- Det kræver, at lærerne har hyppige samtaler med eleverne om deres læringsmål. Eleverne skal opleve, at lærerne er til stede på skolen og stimulerer og understøtter deres læring, understreger Jan Trøjborg.

KL mener, at skoleledere og lærere skal bedømmes på elevernes trivsel og faglige resultater.