Eleverne styrer selv undervisningen

Skoleelever i Horsens bestemmer selv, hvad de vil lære i timerne. Projektet bliver en del af skolereformen.

Når eleverne i tredje klasse har matematik, får de lov til selv at bestemme, om de først vil terpe brøker, skrive tabeller eller løbe en tur rundt om skolen.

Det sidste år har Hattingskolen i Horsens nemlig ladet eleverne selv styre deres undervisning og sætte deres egne mål for timerne:

- Denne fremgangsmåde med en fast ramme er god for alle elever. Både de dygtige som selv kører derudaf, og de elever som har brug for lidt hjælp til at strukturere deres tid. Der opstilles mål hver dag, og alle børnene kender deres egne individuelle mål. På den måde sikrer vi, at eleverne får en klar fornemmelse af, når de lykkes, siger matematiklærer på Hattingskolen, Inge Kristensen.

Projektet fortsætter med skolereformen, hvor skolerne skal dokumentere, om eleverne lærer noget. Dét bliver ifølge Inge Kristensen nemmere, når eleverne selv styrer undervisningen:

- Jo mere eleverne er med til at opstille deres egne mål, desto større ejerskab får de til dem. Vi har hele tiden haft målene inde i hovedet, men med reformen skal vi nu blive meget skarpere på at dele dem med børnene og sørge for, at de bliver synlige for alle, siger Inge Kristensen.