Enlige kvinder grædefærdige over digital post

Borgerservice i Horsens får mange henvendelser fra kvinder, der er blevet alene og ønsker fritagelse for digital post.

- Nogle af kvinderne er grædefærdige over deres situation, fordi de har været vant til, at manden har håndteret skrivelser fra offentlige myndigheder som skat m.m., siger afdelingsleder i Borgerservice Malene Rasmussen. Nu skal de gøre det selv ? og oven i købet digitalt. Det er en uoverskuelig mundfuld for mange.

Borgerservice vil gerne hjælpe. Så nogle kvinder får lov at vente med digital post.

- I de tilfælde, hvor vi vurderer, at der ikke er tale om en varig situation, giver vi kvinderne to år til at få gjort sig klar til den digitale postkasse, fortæller Malene Rasmussen.

Også mange pårørende til f.eks. demente ringer til Borgerservice:

- Som udgangspunkt skal den pårørende enten selv møde op i Borgerservice for at få en fritagelsesattest til sin far eller mor, eller vedkommende skal give en anden person fuldmagt til det ? for eksempel en fra plejepersonalet, fortæller Malene Rasmussen.

Borgerservice i Horsens Kommune indleder om kort tid en kampagne, hvor de tager ud til biblioteker, plejecentre, dagcentre og bosteder for at hjælpe borgerne med at udfylde fritagelses-attester.

Horsens Kommune regner med, at mellem 12.000 og 14.000 mennesker skal fritages for digital post i kommunen.