EU-kommissionen ser på tysk motorvejafgift

Den omstridte tyske vejskat, der blev vedtaget i sidste uge, er formentlig i strid med EU's traktater, fordi den diskriminerer mellem tyske og udenlandske bilister. Det mener EU-Kommissionen, der torsdag har taget første skridt til indlede en sag mod den tyske regering.

Regeringen har nu to måneder til at forklare sig, inden kommissionen vil vurdere, hvad der videre skal ske.

Den tyske vejskat er konstrueret sådan, at den bliver opkrævet fra alle bilister - men dem med biler registreret i Tyskland får senere trukket den fra igen på deres årlige skattebillet.

Kommissionen skriver i sin åbningsskrivelse, at EU's medlemslande er forpligtet til at sikre, at varer og tjenesteydelser kan flyde frit mellem landene, og at transport foregår på lige vilkår.

- Ifølge kommissionens vurdering er modregningen af vejskatten i den årlige registreringsafgift for biler registreret i Tyskland et brud på europæisk lov og især på traktatens artikel 18, der forbyder enhver form for diskrimination mellem EU-borgere.

- Det skyldes, at konsekvensen af den nye lov vil være, at bilister fra andre medlemslande vil blive pålagt større byrder end tyske bilister, skriver kommissionen ifølge Ritzau.

Tyskland har nu to måneder til at forklare sig over for EU-Kommissionen, der herefter vil overveje, om den vil bede Tyskland om at rette ind og i sidste ende måske vil sende sagen til EU-Domstolen.

Den tyske vejskat er blevet mødt med både kritik og interesse i Danmark.

Foreningen af Danske Motorejere, FDM, har kaldt skatten "dybt problematisk", fordi den rammer udenlandske bilister skævt ved at give dem en ekstraudgift på op til 975 kroner for at benytte det tyske vejnet.

De Konservatives Mike Legarth har sagt, at Danmark bør kigge på en lignende model, hvis EU tillader skatten i Tyskland. Det har skatteminister Benny Engelbrecht (S) afvist.