Få en smagsprøve på livet som ordblind

Mandag markerer første dag i ordblindeugen, der afholdes hvert år i uge 40.

Sanåd hre olpveer noleg ordiblnde en testkt. Bosgtvaenne hppeoer elelr flyder sannen og re svræe at lsæe.

Hvor lang tog det dig at læse sætningen?

Lige så lang tid som det vil tage de fleste mennesker at læse den ovenstående tekst, lige så lang tid vil det tage en ordblind at læse sætningen med korrekt sammensætning af bogstaver: Bogstaverne hopper eller flyder sammen og er svære at læse.

Hvad er ordblindhed?

Uge 40 er national ordblindeuge. Det markeres med flere arrangementer i de forskellige regioner.

Ordblindhed er en permanent funktionsnedsættelse, der har store konsekvenser for, hvordan man læser, staver og skriftligt formulerer sig.

Det kan have nogle store følgevirkninger at være ordblind. Ifølge Ordblindeforeningen kan nogle af følgevirkningerne være:

  • Begrænsninger i uddannelsesvalg
  • Mangel på selvtillid
  • Et større tidsforbrug til alt, hvad der har med læsning og skriftlig formulering at gøre

Man ved ikke præcist, hvor mange danskere der er ordblinde, da man ikke har noget centralt register over handicaps i Danmark. Børne- og Undervisningsministeriet skriver på deres hjemmeside, at mellem tre til syv procent af befolkningen er ordblinde.

Tidlig indsats har en betydning

Jo tidligere, man opdager ordblindhed, desto bedre resultater kan man opnå, hvis man får den rette hjælp.

Derfor er det vigtigt at være opmærksom på kendetegn, som kan have en sammenhæng med ordblindhed, skriver Ordblindeforeningen på sin hjemmeside.

Tegn på ordblindhed

De helt tidlige kendetegn

  • Ordblindhed i familien
  • Vanskeligheder med talesproget
  • Forsinket taleudvikling
  • Barnet bruger i lang tid enkeltord i stedet for sætninger
  • Barnet har svært ved at få styr på udtalen af ord med flere konsonanter (fx strømpe, springe, længst)
  • Barnet har vanskeligheder ved hurtigt at benævne ord
  • Vanskeligheder med at huske sangtekster, at rime og remse og følge længere beskeder

  • Barnet viser ringe interesse for bogstaver (fx i eget navn) eller bøger

Børnehaveklasse

  • Vanskeligheder med at rime
  • Vanskeligheder med at huske bogstaver eller tal
  • Vanskeligheder med at opdele ord i mindre dele og arbejde med lydene i et ord (fx at finde ud af, hvordan ordet “lur” vil lyde, hvis man fjerner det første bogstav “l”)
  • Vanskeligheder med at huske ord
  • Vanskeligheder med at rime betyder, at barnet har svært ved at forstå, at to ord er i “lydfamilie” med hinanden, selvom de ikke ligner hinanden i betydning, fx mand/spand, hus/mus, potte/måtte

1. klasse

  • Vanskeligheder med at lære alfabetet og oversætte bogstav til lyd og bogstavfølger til ord
  • Vanskeligheder med hurtigt at genkende ord i læsning
  • Vanskeligheder med stavning
  • Vanskeligheder med at lære tabeller og løse matematikopgaver

Kilde: Ordblindeforeningen

Man kan lave en test for ordblindhed i tredje klasse, hvis der er mistanke om, at barnet er ordblind. Testen medvirker til, at den ordblinde person kan deltage på lige vilkår med andre på samme uddannelse.

Det er skolelederen på den enkelte skole/institution som vurderer, hvilke personer der skal testes.

Har man mistanke om, at ens barn er ordblind, kan man bede skolen om at foretage testen fra tredje klasse. Når barnet går i fjerde klasse, kan man kræve, at skolen skal foretage testen.