Højspændingsledninger i luften eller kabler i jorden? Få overblikket her

Højspændingsforbindelsen fra Holstebro til grænsen

Den kommende "elmotorvej" fra Holstebro til grænsen er afgørende for at få plads til mere grøn strøm fra især vindmøller i elnettet, mener både Folketinget og det statslige energiselskab Energinet.

Det er besluttet at opføre ca. 500 elmaster på den 170 kilometer lange strækning fra Holstebro til den dansk-tyske grænse.

Projektet har vakt modstand hos såvel politikere som borgere og Dansk Ornitologisk Forening.

Sådan er sagen forløbet

December 2015:
Energinet søger energi-, forsynings- og klimaministeren om tilladelse til at
etablere 400 kV luftledninger mellem Idomlund og den dansk/tyske grænse, da det er for dyrt at grave kablet ned.
November 2016:
Folketinget beslutter, at højspændingsforbindelsen som udgangspunkt skal anlægges som luftledning.
Oktober 2017:
Ministeren godkender projektet.
April 2018:
Første offentlighedsfase af VVM-processen afvikles - blandt andet med en række borgermøder.
Juni 2018:
Ministeren beder Energinet om at udarbejde en teknisk redegørelse, bl.a. om hvor meget af forbindelserne, der kan graves i jorden.
Oktober 2018:
Energinet offentliggør rapport, der konkluderer, at maksimalt 15 procent af strækningen på 170 km kan graves ned. Det svarer til 26 km.
November/december 2018:
Det forventes, at udenlandske eksperter melder tilbage efter at have analyseret rapporten fra Energinet.
Derefter:
Energi-, forsynings- og klimaminister Lars Chr. Lilleholt (V) vil først drage konklusioner, når udenlandske eksperter har trykprøvet Energinets rapport.

Sagen om højspændingsforbindelsen består i virkeligheden af tre projekter:

  • 400 kV-luftledning fra Idomlund ved Holstebro til Endrup
  • 400 kV-luftledning fra Endrup til grænsen
  • Det dansk-engelske søkabel Viking Link-forbindelse