Fællesspisning hitter: Nu kan du spise på gammel banegård

Nu kan alle komme til fællesspisning på den gamle Bramming Banegård. Spisningen foregår hver mandag aften klokken 17.30 de næste tre måneder.

Banegården i Bramming er ikke længere en banegård med billetsalg og ventesal. Det er blevet et sted, hvor man kan have små arrangementer og gå på café. Nu skal der også være mulighed for at mødes til fællesspisning hver mandag aften.

Fællesspisning bliver mere og mere populært i hele landet. I Bramming er det Støtteforening for Bramming Banegård, der de næste tre måneder arrangerer fællesspisning. De håber på så stor opbakning, at det kan fortsætte efter de tre måneder. 

Mandagens menu stod på boller i karry fra Banegårdscaféen.
Mandagens menu stod på boller i karry fra Banegårdscaféen.
Foto: Finn Grahndin, TV SYD

Mandag aften havde fællesspisningen premiere.

- Jeg er meget spændt og meget glad, siger Ulla Christensen fra Bramming, inden der begynder at komme gæster mandag aften.

De frivillige har ingen anelse om, om der dukker nul eller halvtreds mennesker op til den første fællesspisning på Banegården.

Maden kommer fra Jernbanecaféen lige ved siden af, og alle er velkomne.

- Så håber vi, der kommer noget godt ud af det her, og at vi kommer til at spise sammen her. Det er sådan noget, vi søger her i Bramming, siger Sigrid Jessen, som er en af gæsterne til fællesspisningen.

Fællesspisning er populært i hele landet - også til premieren mandag på Bramming Banegård.
Fællesspisning er populært i hele landet - også til premieren mandag på Bramming Banegård.
Foto: Finn Grahndin, TV SYD.

Det er vigtigt for Bramming Banegårds overlevelse, at fællesspisningen bliver et hit. For hvis stedet ikke bliver brugt, så lukker kommunekassen i. I dag betaler Esbjerg Kommune huslejen på 165.000 kroner årligt. Banegården har fire år til at bevise sit værd.

Til premieren var der 10, der kom og spiste med. Det er de frivillige godt tilfredse med.

Næste fællesspisning er på mandag klokken 17.30.

Banegårdens historie:

  • 3. oktober 1874 åbnede banen fra Lunderskov til Bramming og videre til Varde over Esbjerg havn. Samtidig åbnede Bramming banegård. Stedet var dengang øde og tomt. I nærheden lå Kikkenborg Landevejskro, der blev drevet med landbrug som hovederhverv. Gården havde måtte afgive et stykke hede til banen og banegården. Banegården er tegnet af arkitekt H.P.C Holsøe, der også har tegnet en række andre jyske banegårde f. eks Ribe og Lunderskov.
  • 1875 blev banen til Ribe åbnet. Dermed var der forbindelse fra Østdanmark til Vestjyllands to største købstæder og den nye havn i Esbjerg.
  • I slutningen af 1880’erne tog byudviklingen i Bramming endelig fart. Grunden var, at ejeren af Kikkenborg opgav sin modstand mod at sælge jord til byggegrunde.
  • 1916 åbnede banen til Grindsted og videre til Brande og Silkeborg, kaldet ”Den skæve bane”. Det var nemmere end at bruge det officielle navn ”Den jyske Diagonalbane”. Banen skulle fremme eksporten af landbrugsvarer fra Nordjylland over Esbjerg til England.
  • 1971 lukkede diagonalbanen for persontrafik.
  • 2012 lukkede den sidste ugentlige godstransport til Grindsted.