Tallene taler deres tydelige sprog; politiet skriver ikke flere fartbøder ud, selvom de står flere timer ude ved landevejene.
I første halvår af 2015 har Syd- og Sønderjyllands Politi inkasseret fartbøder for i alt 12 mio. kr. med ni ATK-vogne.
I 2014 og 2013 blev det til henholdsvis 10 og 14 mio. kr på årets første seks måneder.
Ikke nok med, at politiet har tre-doblet antallet af ATK-vogne. I 2015 skal politiet fartmåle i 9000 timer. De to foregående år var det tal 6000.
Om årsagen til, at ni biler ikke giver mere end tre, siger Knud Reinholdt, vicepolitiinspektør, Syd- og Sønderjyllands Politi til TV SYD:
- Det er jo godt nok. Så virker det, at vi er derude. Vi fortæller åbent om, hvor ATK-kontrollerne, så folk har alle chancer for at køre efter forholdene, der hvor vi holder.
Derudover tror Knud Reinholdt, at de nye fartkontrolapps til mobiltelefoner er med til at holde hastigheden nede.
- VI har kun ni biler, men nogle dage kan jeg se, at det ser ud som om, vi står 25 steder i politikredsen, siger Knud Reinholdt.
Dette kan skyldes at en ATK-bil bliver registreret flere gange, når den flytter sig rundt i løbet af en dag, og samtidig forbliver de gamle registreringer af ATK-vognens placering på kortet.