Førstehjælp i arbejdstiden

Medarbejdere lærer at redde liv. Førstehjælpskurser er populære i danske virksomheder.

Hvad gør man, hvis en kollega pludselig falder om?

Den situation bliver flere og flere danskere uddannet i at håndtere.

De seneste to år er antallet af borgere, der får et førstehjælpskursus steget markant.

Røde Kors er en af de organisationer, der tilbyder førstehjælpskurser og her har der de seneste år været en stigning i antallet af livreddende kurser til virksomheder på 40 procent.

Førstehjælp på kontoret

Trademark Textiles i Nr. Bjert ved Kolding er en af de virksomheder, der sender deres ansatte på førstehjælpskursus. 

Her skal de 16 medarbejdere lære, hvordan man korrekt ringer 1-1-2, flytter en tilskadekommen, giver hjertemassage samt anvender en hjertestarter.

- Vi vil alle sammen gerne kunne hjælpe og det værste man kan komme ud for i sådan en situation, hvor man ser nogen falde om eller nogen er kommet til skade, det er jo, at man står der og ingenting kan, siger Lilly Falsig, der er HR-chef hos Trademark Textiles.

"Burde være en borgerpligt"

For de ansatte i virksomheden giver det en tryghed at kunne hjælpe, hvis et andet menneske kommer i problemer.

- Så kan man jo hjælpe sine kolleger og medmennesker generelt, så det er fint. Det burde være en borgerpligt, siger Tom Damgaard Skau, der er vicevært i Trademark Textiles.

Virksomheden er en af de 400, der årligt får besøg af Røde Kors for at lære medarbejderne førstehjælp.

Derudover afholder organisationen også kurser i idrætsforeninger og lignende. I alt 700 om året.