TV der bevæger dig

Forbrugerombudsmand stævner Europark

Nu er det slut med at få et opkrævningsgebyr, hvis man ikke har modtaget P-bøden i første omgang. Forbrugerombudsmanden har stævnet Europark. (Colourbox)

Europark bliver stævnet for at opkræve ulovlige rykkergebyrer. Forbrugerombudsmanden beder også andre private parkeringsselskaber rette ind.

Ingen opkrævningsafgift

Det private p-selskab Europark med hovedsæde i Vejle holder fast i, at folk får en rykker på 100 kroner, hvis de ikke betaler en p-bøde.

Men den går ikke, påpeger forbrugerombudsmanden, der nu stævner selskabet.

En højesteretsdom slog for nyligt fast, at man ikke kan være sikker på, at en parkeringsbøde er nået frem, hvis den i første omgang er sat under vinduesviskeren.

Dermed kan selskabet ikke automatisk opkræve en afgift på 100 kroner første gang, det sender en rykker, hvis modtageren nægter at have fået p-bøden.

Ens regler for alle

Det er med den dom i hånden, at forbrugerombudsmanden har skrevet til de private p-selskaber for at høre, hvad de gør.

Selskabet Europark har svaret, at det sender en rykker første gang, folk skal mindes om en p-bøde.

Kun hvis den, der har fået bøden, nægter at have hørt om bøden før rykkeren, kommer kravet om en ekstraregning på 100 kroner ved rykker nummer to.

 - Det er efter min mening i strid med god markedsføringsskik, idet selskabet ikke har sikkerhed for, at bilisten har modtaget girokortet og dermed har kendskab til parkeringsafgiften. Det er heller ikke rimeligt, at folk selv skal være opmærksomme på at klage over et rykkergebyr, der i mange tilfælde kan være opkrævet med urette, siger forbrugerombudsmand Henrik Øe.

Han opfordrer samtidig andre private p-firmaer til at droppe rykkergebyret, hvis de har samme procedure som Europark.

Hent TV SYDs nye app - seneste nyt lige ved hånden
Hent TV SYDs nye app - seneste nyt lige ved hånden
Hent TV SYDs nye app - seneste nyt lige ved hånden