Vejdirektoratets målinger på forsøgsstrækningen viser, at hastigheden i venstre spor er den samme nu som før forsøget.
- Jeg kan ikke forestille mig andet end, at der må være bedre fremkommelighed, når der ikke ligger en lastbil, der er ved at overhale, i venstre spor, siger Socialdemokraternes trafikordfører Rasmus Prehn (S) til TV2.
Bedre end totalt forbud
International Transport Danmark (ITD), der er brancheorganisation for landetransport, er på et år gået fra at være modstander af forsøget til nu at bakke op om forbuddet.
Det på trods af, at lastbilerne fremover pænt må holde sig i det inderste spor seks timer om dagen på strækningen fra grænsen til Aalborg.
- Vi har været i dialog med ministeriet og ministeren, og vi synes egentlig, at den nye ordning er landet meget fornuftigt ved, at man i stedet for et totalforbud mod overhaling, nu kun laver forbud på de tidspunkter, hvor der er meget trafik på motorvejene, siger Jacob Chr. Nielsen, der er administrerende direktør i ITD.
Langsomme bilers skyld
Ifølge ITD er de mere langsomme bilister skyld i, at trafikken ikke afvikles hurtigere nu end før forsøget.
Det skyldes, at de bliver tvunget ud i ydersporet, fordi lastbilerne ligger som perler på en snor med en hastighed på mellem 80-90 km/t i det inderste spor.
Ikke bevist
- Resultaterne viser ikke noget entydigt billede af, at forsøget har en positiv effekt. Men vi er klar over, at de øvrige trafikanter oplever, at lastbilerne fylder meget i trafikken og er generende for trafikafviklingen. Så vi kan godt leve med, at forbuddet ikke er videnskabeligt underbygget, siger Jacob Chr. Nielsen.
Er imod forsøget
Chefjurist John Roy Vesterholm i Dansk Transport og Logistik kan imidlertid ikke leve med forsøget. Han kalder en udvidelse af forsøget på motorvejen mellem Skærup og Skanderborg for "besynderligt."
- Bilisterne kommer hverken hurtigere eller langsommere frem, og man er ikke blevet meget klogere efter forsøget. Derfor mener vi, at forsøget burde være blevet afviklet i stedet for at blive udvidet, siger John Roy Vesterholm.
Han fortsætter:
- Man må prøve bare at være tilnærmelsesvis saglig.
Opsparet behov for overhaling
Han fremhæver, at forbuddet vil skabe et "opsparet behov for overhaling" på motorvejen, når lastbilerne igen må overhale hinanden:
- Hvis lastbiler over en strækning på 60 kilometer ikke må overhale hinanden, skaber det en prop på dét sted, hvor overhalingsforbuddet på den pågældende strækning igen bliver ophævet, siger han.
Han bliver bakket op af målinger foretaget af Vejdirektoratet.
Politiet: Klar succes
Hos Sydøstjyllands Politi kan man ikke nikke genkendende til, at forsøget ikke har haft en effekt:
- Jeg opfatter det som en klar succes, og at forsøget virker efter hensigten," siger Jesper Engelund, der er vicepolitikommissær i Sydøstjyllands Politi.
Må overhale i dagtimerne
Vinteren afgør, hvornår forbud træder i kraft. Skiltene som bl.a. skal stå fra Kolding til grænsen er forsinket og leveres først til jul.
Forsøget på motorvejen mellem Skærup og Skanderborg forbød indtil 1. december i år lastbiler at overhale hinanden i tidsrummet 06.00-20.00.
Samtidig med at forsøget nu bliver udvidet til fire nye strækninger indskrænkes forbuddet til kun at gælde i myldretiden mellem 6-9 og 15-18, hvilket også bliver tilfældet på de fire nye strækninger.
- Det kommer til at betyde, at vi får lastbiloverhalinger i dagtimerne, men hvad det kommer til at betyde for fremkommeligheden på motorvejen, må tiden vise," siger Jesper Engelund.