Formel-1 teknik i personbiler

En virksomhed i Vamdrup skal bruge teknologien fra Formel-1 racerne til ganske ordinære personbiler. Årsagen er, at bilerne skal veje mindre - af hensyn til miljøet.

Personbilerne skal have komponenter af kulfiber i stedet for metal. Lige nu er kulfiberkonmponenter dyre at fremstille, og derfor bliver de primært brugt i racerbiler til f.eks. formel 1. Det skal der nu laves om på.

Med støtte fra Højteknologifonden skal forskeren Morten Rask fra Syddansk Universitet samarbejde med virksomheden House of Composites i Vamdrup og Danmarks Tekniske Universitet, Risø, om at udvikle en ny og hurtig metode til at fremstille kompositkomponenter. Det lette materiale skal ikke kun være forbeholdt racerbiler.

Til kompostbunken

Samfundet kræver at bilbranchen reducerer køretøjers brændstofforbrug og dermed også udledningen af CO2. Da man ikke ønsker at gå på kompromis med hverken sikkerhed, komfort eller præstationer, kan brændstofforbruget i stedet mindskes ved at gøre bilerne lettere.

I stedet for at producere bilers tag, paneler og motorhjelm af metal, kan man udskifte det med kulfiberforstærket plast, som er lige så stærkt og stift som stål eller aluminium, men meget lettere. Vælger man at anvende naturfiberkompositter vil man kunne fremstille komposterbare komponenter.

Fart på processen

Men selv om ideen er god, har produktionstiden indtil videre været den største hindring for at udskifte metal med kulfiber- eller naturfiberforstærket plast.

- Det tager flere timer at fremstille et tag af kulfiberplast i god kvalitet, men ved at optimere materialevalg, processer og udstyr vil vi forsøge at reducere produktionstiden til fem minutter, forklarer Morten Rask. Han skal over en tre-årig periode udvikle en fremstillingsmetode, som virksomheden har søgt patent på.

Ud til bilfabrikkerne

Projektet skal udføres i samarbejde med House of Composites ApS i Vamdrup. Virksomheden producerer allerede de lette, stærke kompositløsninger til motorsporten. Direktør for House of Composites, Tim M. Hansen, ser store muligheder.

- Vi har kontakt til en række potentielle kunder blandt andet i automobilbranchen, som er meget ivrige efter at anvende de lette, stærke kompositløsninger. Projektet vil gøre det muligt for os at udvide vores kundekreds fra motorsporten til hele den producerende automobilsektor, siger Tim Hansen.