Girlpower med garn og pinde

Det handler om kvindekamp og kvindelige forbilleder, når strikkerne bliver bedt om at vise deres girlpower ved hjælp af strikkepinde

De seks tilbageværende deltagere i Den Store Strikkedyst bliver sendt direkte tilbage til 70’ernes rødstrømper og kvindekamp, når de bliver bedt om at strikke en amuletpose i hønsestrik med et eller flere personlige symboler

Det kræver en veludviklet fornemmelse for de små pinde og de små mønstre for at imponere dommerne.

Den ene af dommerne, Christel Seyfarth,  afslører, at hendes strikkefortid skam også var hønsestrik.- hippietidens modsvar til strikkeindustriens opskrifter og kommercielle forventninger om køb af garn:

- Hønsestrik blev den nye Bibel.  Man kunne bare bruge det garn, man havde liggende og strikke løs uden opskrift. Det handlede om at glemme alt det, som håndarbejdslærerinden havde lært os, og når jeg tænker hønsestrik er jeg virkelig tilbage i tiden med lilla bleer, husker Christel Seyfarth.

Dagens anden opgave viser sig at blive sæsonens vanskeligste udfordring.

Deltagerne bliver præsenteret for et maleri af den betydningsfulde sønderjyske kunstner Franciska Clausen. 

Hun er en af de allerførste billedkunstnere i Danmark til ar arbejde med et abstrakt billedsprog - og det får deltagerne for alvor at føle. Ved hjælp af gobelinstrik skal deltagerne nemlig kopiere det abstrakte maleri "Hoppende cirkler og firkanter" med geometriske figurer.

Og det bliver i sandhed en opgave, der ikke kun sætter deltagernes tekniske kunnen på en alvorlig prøve - også tålmodigheden bliver testet.  Hos alle deltagerne.