God konflikt-håndtering er vigtig for p-vagter

Parkerings-selskabet Q-Park Danmark uddanner i disse dage sine parkeringsvagter i Trekantsområdet i et ny foto-dokumentationssystem og til at håndtere konfliktsituationer.

- Nogle billister kan have svært ved at skjule deres frustration, når de får en parkeringsbøde. Derfor er det vigtigt for os, at vores parkeringsvagter kan håndtere konfrontationen og har helt klare retningslinjer for deres arbejde, fx ved at have billeddokumentationen i orden. Det udrydder misforståelser, skaber sikkerhed for en fair behandling af billisterne, og giver samtidig større tryghed for vores ansatte, siger Robert Vestergaard, der er divisionschef hos Q-Park Danmark

Selskabet uddanner i disse dage uddanner parkeringsvagterne i Trekantsområdet i det ny fotosystem og til at håndtere konfliktsituationer.

Betalingsparkering bliver i disse år mere og mere udbredt, fordi det er med til at sikre, at der er pladser til dem, parkeringspladsen reelt er tiltænkt. Det er for eksempel et problem for flere virksomheder og butikker, når bilister bruger kundeparkeringen til langtidsparkering eller holder på en måde, så andre ikke kan få en plads. Også selvom det er utilsigtet.

?Det stiller selvfølgelig krav til os som p-selskab. Vi skal skabe et ordentligt grundlag for vores arbejde og sikre, at de afgifter, vi udskriver, er korrekte. Ved at styrke vores ansatte i konflikthåndtering, håber vi at kunne møde billisterne uden det udvikler sig til en aggressiv konflikt, og med den ny fotodokumentation kan vi fjerne tvivl om parkeringsbøden er fortjent, og samtidig gøre det nemmere at få bøden annulleret, hvis der er sket en fejl. Vores mål er at sikre så hensigtsmæssig parkering som muligt ? og at udskrive så få bøder som muligt,? understreger Robert Vestergaard.

Siden januar 2012 er antallet af parkeringsafgifter, Q-Park har udskrevet til ulovligt parkerede biler, faldet med 10 procent.

Se mere i TV SYD Nyheder kl. 19.30