Gode råd til kommuner: Sådan udgår I højresvings-ulykker

Vejdirektorater har lavet en række gode råd til kommunerne for at beskytte cyklister mod højresvingsulykker. Sidste år blev en enkelt cyklist dræbt og ti alvorligt kvæstet i højresvingsulykker. Dødsulykken skete i Kolding i november.

Der har været fokus på de tragiske ulykker, hvor cyklister bliver overset af specielt store lastbiler. Bl.a. med undervisning af skolebørn, ekstra sidespejle, som dækker døde vinkler og ændring af cykelstier.

Og indsatsen har båret frugt. For to år siden blev syv cyklister dræbt og 13 kvæstet.

- De seneste år har der været et stort fald i antallet af dræbte på vejene, herunder et fald af de alvorlige ulykker med cyklister, fordi vi sammen har gjort et stort stykke arbejde for at forbedre trafiksikkerheden, siger Marianne Foldberg Steffensen, chef for trafiksikkerhedsafdelingen i Vejdirektoratet.

- Det arbejde skal vi naturligvis fortsætte, og guiden er et vigtigt værktøj til at fastholde antallet af højresvingsulykker på et minimum.

I den nye guide til kommunerne anviser Vejdirektoratet, hvordan kommunerne kan indrette lyskryds og cykelstier, så bilister og lastbilchauffører får øje på cyklisterne, og så cyklisterne undgår at bevæge sig ind i de tunge trafikanters blinde vinkler.

Det anbefales blandt andet, at der ikke er en rabat mellem cykelstien og vejbanen de sidste 30-50 meter før et vejkryds. Vejdirektoratet mener, at bilister på den måde bliver mere bevidste om deres vigepligt, og at de få lettere ved at se cyklisterne i sidespejlet.

Derudover bør lyset i krydset reguleres, så de trafikanter, der skal ligeud, får lov at køre frem, inden de højresvingende biler og lastbiler. Og står det til Vejdirektoratet bør cyklisternes stoplinje i krydset være mindst fem meter foran bilisternes stoplinje.

Kommunerne har allerede lavet mange af de nævnte tiltag. F.eks. ved banegården i Fredericia.

Guiden tager udgangspunkt i erfaringer fra blandt andet Danmark, Sverige, Tyskland og Storbritannien, som er indsamlet af Rigspolitiet, Trafikstyrelsen og Vejdirektoratet.

Guiden er blevet til på baggrund af midler bevilget fra den grønne transportpulje.

Se video fra Fredericia, hvor de har indrettet flere kryds med tilbagetrukket stoplinie.

Vejdirektoratets guide