Prisbevidste danskere
Susanne Bygvrå, der er lektor ved Institut for Grænseforskning ved Syddansk Universitet, har i årevis forsket i de danske forbrugeres lyst til at tage over grænsen.
- Al erfaring viser, at forbrugerne er hurtige til at reagere , hvis prisforskellen på en vare ændres. Danskerne er blandt de mest prisbevidste i Europa, og selv små udsving kan få forbrugerne til at ændre indkøbsadfærd, siger hun til JyllandsPosten.
Flere og flere tager over grænsen
Hver anden dansk familie/husstand tager nu over grænsen for at handle én eller flere gange. For to år siden - altså i 2008 - var det et godt stykke under hver anden familie/husstand: 37 procent. Det siger undersøgelsen fra Capacent Research for De samvirkende Købmænd, DSK.
Finanskrisen har gjort os mere prisbevidste
Finanskrisen har været stærkt medvirkende til at forbrugerne skæver langt mere til prismærkerne nu end tidligere. Det har rykket detailhandlen i Danmark med mere handel i dicountbutikkerne. Men det har også betydet større fokus på grænsehandlen, hvor man kan spare penge på en række varer.