Grænsehandel med et klik

Grænsehandel og nethandel med dagligvarer bliver nu kombineret af firmaet Gpris.dk. Men grænsebutikker frygter ikke konkurrencen fra nettet.

Manden bag den nye netbutik er Allan Filbert, som oprettede Grænseguiden for at skabe en overskuelighed over priserne på dagligvare syd og nord for den dansk-tyske grænse. Grænseguiden blev solgt til JydskeVestkysten. Allan Filbert har tidligere været indkøbschef i Fleggaard koncernen, så han har en solid erfaring med grænsehandel.

Det nye firma består af et lager i Harreslev, hvor kunderne kan hente de varer, som de bestiller på Gpris.dk.

Firmaet har begrænset omkostningerne mest muligt. Det har alene ansat medarbejdere til indkøb, drift af hjemmesiden og pakkere, der læsser de bestilte varer ind i kundernes biler, når de kommer til lageret. Både butikspersonale og tilbudsaviser er sparet væk.

Allan Filbert arbejder for at få faste, lave priser på alle varer, så forbrugerne får fuld gennemsigtighed i priserne.

Møder modstand

Den idé passer ikke alle leverandørerne.

- Jeg har da min egen kamp for at få visse leverandører til at levere til mig, selv om jeg bestiller på helt normal vis hos dem. En enkelt leverandør af dansk øl har simpelthen ikke svaret på min bestilling. Det er vel det samme som at nægte at levere, siger Allan Filbert.

Han vil nu tage sagen op med den tyske konkurrencestyrelse.

- Jeg ved, at nogle af mine kolleger I branchen har haft de samme vanskeligheder i starten. Det er helt sikkert ikke så velset at etablere sig med et nyt koncept, understreger Allan Filbert.

Dagligvarehandel på nettet er ikke særlig udbredt i Danmark, men Allan Filbert satser på, at kombinationen af nethandel og grænsehandel kan sætte skub i tingene. Dog bærer udvalget på firmaets hjemmeside præg af, at det er under opbygning.

Firmaets hjemmeside.

Fleggaard frygter ikke konkurrent

Hos firmaet Fleggaard frygter de ikke den nye konkurrent:

Er danskerne klar til denne type grænsehandel?

- Nej. Vi oplever kunder vil ind i fysiske butikker og have helheden. Oplevelsen af grænsehandel og kulturen er en meget vigtig cocktail, siger Mike Simonsen fra firmaet.

- Kunderne køber generelt ikke dagligvarer på nettet, fortsætter Mike Simonsen. Hverken hos os, i grænsebutikkerne eller for den salgs skyld i Danmark. Produkter, der fungerer til nethandel er typisk nonfood produkter som elektronik, hvidevarer, rejser, møbler mv.