Gumlink går frem i det skjulte

Det danske tyggegummi-imperium ejet af Vejle-milliardæren Holger Bagger-Sørensen er hastigt på vej tilbage til tidligere tiders storhed, skriver dagbladet Børsen.

En ny strategi fører hastigt det største selskab i Bagger-Sørensen Gruppen, Gumlink, ud på store vækstmarkeder i en række joint ventures med lokale partnere.

Gumlink er allerede i Afrika, og for et år siden blev der indgået ægteskab med et af Tyrkiets største fødevarekoncerner. Nu er turen kommet til Asien gennem et indisk joint venture, og inden for et år forventer Gumlink også at kunne præsentere et sydamerikansk partnerskab.

- I 2008 besluttede vi os for en strategi, der hed: Vi kan ikke overleve i globaliseringen ved at have en stor fabrik i Vejle. Vi bliver nødt til at være tættere på vækstmarkederne, siger Søren Birn, adm. direktør for Gumlink.

Solgt for to milliarder

I 2002 solgte Holger Bagger-Sørensen, der er kendt som tyggegummikongen, firmaet Dandy, der stod bag varemærkerne Stimorol og V6, til engelske Cadbury-Schweppes for over to milliarder kroner.

Siden har resterne af firmaet under navnet Gumlink fokuseret på det såkaldte business-to-business-marked. Det vil sige, at Gumlink sælger tyggegummi, som andre kan sætte deres mærke på. Det er derfor svært at genkende firmaet produkter, men de er tilstede i detailhandlen over hele verden.

- Vores strategi er at være en global spiller inden for tyggegummi via etablering af joint ventures, hvorigennem vi kan udnytte vores udviklings- og teknologikompetencer, forklarer Holger Bagger-Sørensen i en meddelelse fra Gumlink.