Gymnasieelever tvunget til at læse skønlitteratur

Gymnasieelever har sværere ved læse en tekst og ved at koncentrere sig. Det gør de noget ved på en skole i Vejle, og har indført tvungen læsning.

Der var engang hvor det var helt almindeligt for de fleste unge mennesker at læse bøger. Sådan er det ikke længere, og det oplever flere skoler er ved at blive et problem.

quote

Jeg er ikke en der læser særlig meget, men det er fedt, at jeg kan forbedre min læsehastighed.

Charlotte Refsgaard, 1. hf-elev, Rosborg Gymnasium, Vejle

Eleverne har sværere ved at læse en tekst, og de har svært ved at koncentrere sig. På Rosborg Gymnasium i Vejle gør de noget ved det, og har nu indført 45 minutters tvungen læsning om ugen.

17-årige Charlotte Refsgaard er en af de elever, der har tvungen læsning på skoleskemaet, hun er overrasket, men glad over for muligheden:

- Jeg er ikke en der læser særlig meget, men det er fedt, at jeg kan forbedre min læsehastighed.

Det netop for at styrke evnen til at læse og til at fordybe sig i fred og ro, at læsning er blevet indført hos 1 HF- klassen på Rosborg Gymnasium i Vejle.:

quote

Vi har oplevet over en årrække, at vores elever er blevet ringere læsere, og når de ikke læser bøger, så mister de evnen til at læse forstå mange fag.

Søren Lohse-Hansen, lektor, Rosborg Gymnasium, Vejle

- Vi har oplevet over en årrække, at vores elever er blevet ringere læsere, og når de ikke læser bøger, så mister de evnen til at læse forstå mange fag, siger lektor og initiativtager af læseprojektet Søren Lohse-Hansen.

Reglerne når der læses i papirbøger er, at alt hvad der kan forstyrre ikke må komme ind i lokalet, da det ellers lynhurtigt går ud over koncentrationen. 

Eleverne i 1. hf på Rosborg Gymnasium læser 45 minutter, hver uge.
Eleverne i 1. hf på Rosborg Gymnasium læser 45 minutter, hver uge.

Eleverne må heller ikke have computere eller mobiltelefoner fremme. De må heller ikke forlade klasseværelset eller høre musik.

Charlotte Refsgaard kan allerede mærke en forbedring af sin evne til at læse.:

- I begyndelsen var det sværere for mig at koncentrere mig, men allerede nu går det meget bedre, så jeg er tror, det vil hjælpe mig i mit skolearbejde.