Håb om bjærgning i næste uge

Slæbebåden, der ligger på 10 meter dybt vand i indsejlingen til Esbjerg Havn, vil blive bjærget i næste uge, hvis vejret tillader det.

Slæbebåden blev mandag trukket ned af verdens næststørste sejlskib, det russiske Kruzenshtern, under skibets afgang fra Tall Ships Race.

Siden er der blevet arbejdet på højtryk for at finde en løsning, der kan få slæbebåden væk, - ikke mindst fordi den udgør en risiko for de øvrige skibe i indsejlingen af trafikhavnen.

- Vi håber, vi kan gå i gang med bjærgningen midt i næste uge, men det afhænger bl.a. af vejret, og det kunne se ud til, at der er blæst på vej, fortæller haveriinspektør Søren Meyer fra Nordic Marine Consult til TV SYD.

Når der kommer til at gå lidt over en uge, inden slæbebåden kan fjernes fra havnens bund, er det ifølge Søren Meyer alene et spørgsmål om, at det tager tid at finde den rette løsning.

- Det skal være en løsning, der tager hensyn til hensyn til alle parter. Den skal være sikker og den skal være skånsom overfor miljøet, og så skal den selvfølgelig være til den rette pris, siger Søren Meyer.

Samtidig har arbejdet været udfordret af, at det grej, der kan udføre opgaven med at hæve slæbebåden fra havets bund, i øjeblikket er optaget af andre opgaver.

 

FAKTA:

Slæbebåden er ejet af BB Towing & Diving, og det er ejernes
forsikringsselskab, der har hyret Nordic Marine Consult til at varetage
bjærgningen af båden.

Slæbebåden ligger i øjeblikket i indsejlingen til trafikhavnen i Esbjerg
ud for Fanø på 10,3 meter vand med en frihøjde til overfladen på seks
meter.

Den øvrige sejleds har hidtil været upåvirket af slæbebåden, men
Esbjerg Havns maritime chef vurderer, at slæbebåden med sin placering
udgør en sikkerhedsrisiko for sejladsen i havnen.