Henrik har været chauffør i 33 år: - Jeg er træt af, at der bliver peget fingre af os

I mere end tre årtier har chaufføren fra Jordrup siddet i førerhuset i en lastbil. Han føler, at chaufførerne i lastbilerne har fået et dårligt ry.

Enten kører de for hurtigt, eller også kører de for langsomt. De overhaler, hvor de ikke må, og de snyder med kørehviletider. De fylder på vejene og rastepladserne og tager ikke hensyn.

Lastbilschaufførerne skal høre for meget. Sådan føler Henrik Nielsen fra Jordrup, der hver dag tilbagelægger hundredvis af kilometer på de danske veje.

- Vores image er nok blevet dårligere. Jeg møder tit fordomme om f.eks. kørehviletider, om at det overtræder vi alle konsekvent. Og det forstår jeg ikke, siger han til TV SYD.

quote

Vores image er nok blevet dårligere. Jeg møder tit fordomme om f.eks. kørehviletider, om at det overtræder vi alle konsekvent. Og det forstår jeg ikke.

Henrik Nielsen, lastbilschauffør, Jordrup

Henrik Nielsen synes, at det er nemt at pege på lastbilerne, fordi de er 'de store'. På den måde bliver de ofte fremstillet som syndere, uden at det er berettiget, mener han.

- En overskrift i avisen den sælger jo bedre, hvis der står lastbil smadrer personbil - også selvom det er personbilen, der er skyld i ulykken.

Samtidig synes mange, at det er usundt og dårligt job. Det er Henrik Nielsen ikke enig i.

- Så havde jeg ikke kørt i over 33 år, siger han.

Ringe image betyder færre nye chauffører
På EUC Lillebælt i Fredericia kan man tage vejgodstransportuddannelsen. Her kan du tage uddannelsen til lastbilchauffør, der varer halvandet år.

Der er dog ikke langt fra fyldt i klasseværelserne på lastbilchaufføruddannelsen. Skolen uddanner slet ikke så mange, som de egentlig gerne ville. Interessen for faget er meget lille, og det kan skyldes branchen og chaufførernes dårlige image, mener Henrik Helios, der uddannelsesleder på EUC Lillebælt.

quote

Hvis man hele tiden hører dårlige ting om jobbet, så lokker det nok ikke ligefrem.

Henrik Helios, uddannelsesleder, EUC Lillebælt

- Det er jo klart, et eller andet sted, at de oplevelser og de ting, som folk hører om det, det måske afskrækker mange fra at søge ind i den branche. Hvis man hele tiden hører dårlige ting om jobbet, så lokker det nok ikke ligefrem, siger Henrik Helios til TV SYD.

Den betragtning er Henrik Nielsen enig, og den udvikling er skidt for faget.

- Jeg tror da, at han har ret med, at der et dårligt image, og hvis jeg vidste, hvordan man skal forbedre det, så ville jeg meget gerne komme med en klog udtalelse. Men det ved jeg bare ikke helt, siger Henrik Nielsen.

Det handler om respekt og forståelse
Når Henrik Nielsen sidder i sit førerhus, ser han da også lastbilchauffører, der kører dårligt eller uopmærksomt.  Ifølge ham er det de få, der ødelægger det for de mange. Han er godt selv klar over, at lastbilerne – ligesom personbilerne – skal udvise respekt i trafikken.

quote

Vi skal jo også have respekt for, at vi ikke bare kan køre ud foran hr. og fru jensen, fordi vi har travlt.

Henrik Nielsen, lastbilschauffør, Jordrup 

- Vi skal jo også have respekt for, at vi ikke bare kan køre ud foran hr. og fru Jensen, fordi vi har travlt. Vi skal også kigge ind af og se, om der er noget, vi kan gøre bedre, og det er der sikkert, siger Henrik Nielsen.

Den respekt skal helst gå begge veje. Så lastbilschaufføren med Nielsen-skiltet i forruden håber, at bilister og andre vil ændre deres syn på chaufførerne og i højere grad anerkender deres job og ikke pege fingre.

- Jeg håber da, at folk får øjnene op for, at vi ikke kun kører der for at genere dem, at vi også løser nogle opgaver, og hvis vi ikke løser de opgaver, så ville samfundet gå i stå.