TV der bevæger dig

Højesteret stadfæster chauffør-dom

00:30

Det var i orden at dømme en tysk taxi-chauffør for at køre tre afghanere til Padborg. Chaufføren vidste, at de tre afghanere måske ikke havde tilladelse til at være i Danmark.

Højesteret har set på den principielle sag og været ude på mulighedernes marked for at nå til en kendelse i sagen, der tidligere har været behandlet i både by- og landsret.

Turen begyndte i Hamborg

Tilbage i 2007, samlede den tyske chauffør Jörg Ridder tre afghanere op ved hovedbanegården i Hamborg. Han blev bedt om at køre til banegården i Flensborg. Derfra ville de tre mænd videre til Padborg. Herfra ville de køre til København med en dansk taxi, men de kunne ikke få fat i nogen, der ville tage turen, og så overtalte de Jörg Ridder til at køre videre.

Bilen blev undervejs standset af politiet, og både chauffør og passagerer blev anholdt. De tre afghanere havde ikke gyldig opholdstilladelse i Danmark.

Chaufføren er hele vejen gennem retssystemet blevet dømt for forsætligt at have hjulpet de tre udlændinge med at rejse her til landet.

Han vidste det

Højesteretsdommerne har nærstuderet, hvilken form for forsæt den tyske chauffør kan siges at have haft. Retten finder ham skyldig efter det såkaldte eventual-forsæt, også kendt som dolus eventualis.

Dommernes vurdering er, at manden har indset, at det var muligt, at de tre udlændinge ikke lovligt kunne indrejse i Danmark, og han har accepteret den mulighed.  Derfor er der ikke grund til at frifinde ham eller i øvrigt ændre på dommen.

Chaufførens forsvarer har ellers argumenteret for, at når udlændinge køres ind i Danmark som led i ens arbejde, så skal der være et vist frirum, før taxichauffører og togførere kan dømmes.

Politiets arbejde

Der har været en del tummel over sagen. Tyske chauffører har protesteret voldsomt, og Anke Spoorendonk - landdagsmedlem i Slesvig-Holsten for det danske mindretalsparti SSV - ville have den danske regering til at lave en særlig aftale med Tyskland. Derudover vil hun have ens regler for landene i politisamarbejdet Schengen.
  
Anke Spoorendonk betegnede det som urimeligt, at taxichauffører, buschauffører og togførere skulle foretage paskontrol og reelt være politiets forlængede arm.

Straffen har chaufføren forlængst udstået.

Ny og forbedret app - hent den nu
Ny og forbedret app - hent den nu
Ny og forbedret app - hent den nu