Hyllested: - EU fortsætter med slaveforhold

Udvalg stemmer nej til at forbedre slavelignende forhold for udenlandske chauffører i bl.a. Padborg.

- Det er katastrofalt.

Enhedslistens mand i Folketinget, Henning Hyllested, Esbjerg, er helt klar i spyttet, når han siger sin mening om, at EU Parlamentets transportudvalg torsdag forkastede et forslag, der skulle stoppe piratkørsel og social dumping for udenlandske chauffører, der kører rundt med lastvogne i Danmark og bor under slavelignende forhold i bl.a. Padborg.

- EU’s transportudvalg sørger hermed for, at udenlandske chauffører fortsat kan leve som slaver og køre rundt på Europas vejnet til latterlige lønninger, siger Henning Hyllested.

Han er ganske svovlende i sit ordvalg om, at et flertal i EU Parlamentets transportudvalg torsdag stemte nej til den såkaldte vejpakke.

Usle forhold

I oktober afslørede Fagbladet 3F, at op mod 200 filippinske chauffører boede under usle og uhygiejniske forhold i en lejr i Padborg. Den lå bag pigtråd i en afdeling hos esbjergvognmanden Kurt Beiers afdeling i byen. Chaufførerne boede og lavede mad i lejren og måtte deles om fire toiletter. Derfra hyrede Kurt Beier de nødvendige chauffører angiveligt til en timeløn ned til 15 kr.

Henning Hyllested (EL): - Det er en katastrofe.
Henning Hyllested (EL): - Det er en katastrofe.

Det var den slags forhold, et nyt forslag fra transportudvalget i EU Parlamentet skulle gøre op med, men torsdag forkastede et flertal i udvalget det under en dramatisk afstemning, skriver fagbladet 3F. I følge bladet var det især østeuropæiske medlemmer af den konservative gruppe (EEP), som stemte nej.

Udvalget stemte kun ja til nye regler for cabotagekørsel, som betyder, at chauffører i fremtiden skal opholde sig uden for et land, f.eks. Danmark, i fem døgn, før de må køre ind igen. Men den del risikerer ikke at blive til virkelighed, da udvalget stemte de to andre dele ned, som handler om de største værn mod underbetaling og udnyttelse, nemlig forslagene om nye køre/hviletidsregler og nye udstationeringsregler.

quote

fortsat kan leve som slaver og køre rundt på Europas vejnet til latterlige lønninger.

Henning Hyllested, EL, MF, Esbjerg.

Det sidste, udstationeringsreglerne, skulle dæmme op imod lønninger på f.eks. 15 kr. i timen for kørsel i Danmark, fordi chaufførerne med de nye regler skulle aflønnes efter de lønniveauer, der gælder i det land, de kører i, og ikke efter lønningerne i det land, de kommer fra.   

Absurd og målløs

Det er ikke kun Henning Hyllested, som ryster højlydt på hovedet over afvisningen i EU Parlamentets transportudvalg. Jens Rohde, medlem af EU Parlamentet for De Radikale og medlem af parlamentets transportudvalg, er målløs.

- Det er helt absurd. Det sætter Parlamentet i et latterligt lys, siger han til 3F.

Den socialdemokratiske EU-politiker, Ole Christensen, kalder det det mest uprofessionelle arbejde, han nogensinde har set, og europaparlamentarikeren Rina Ronja Kari fra Enhedslisten er dybt deprimeret over dagens afstemning i transportudvalget.

- Det er helt vanvittigt, at vi har skandaler om filippinere i Padborg og mange andre sager, og så kan vi ikke levere en løsning, siger hun til 3F.

Hvad så nu?

Tiden er kort. Til maj er der valg til Europaparlamentet, og hvis ikke vejpakken er vedtaget inden da, skal EU Kommissionen starte processen op igen med et nyt forslag.

Rina Ronja Kari er ikke optimist. Hun tror ikke, det vil lykkes i denne omgang for EU at dæmme op for social dumpning på det europæiske vejnet:

- Mit gæt er, at der ikke sker noget på denne side af valget. Og så har det lange udsigter at få vedtaget en ny vejpakke, siger hun til Fagbladet 3F.

Hyllested: - Det betyder formentligt, at vi skal starte forfra, og så kan det ende hvor som helst. Det er mildest talt en katastrofe.