Tænketanken KRAKAs seneste analyse viser, at motorveje er højst tvivlsomt som argument for vækst og arbejdspladser i landområder.
Lad os håbe, at KRAKAs analyse kan bringe lidt realisme ind i debatten om motorveje.
Det kommer ikke bag på Enhedslisten. I mange år har partiet sagt, at motorveje ikke nødvendigvis bidrager til vækst og arbejdspladser - nogle gange tværtimod. Til gengæld mener Enhedslisten, at motorvejen er med til at ødelægge natur og landskaber.
- KRAKAs analyse bekræfter, hvad Enhedslisten har sagt i årevis: motorveje skaber lige så meget afvandring og udtynding fra vores yderområder, som de skaber vækst og arbejdspladser. Indkøbene placeres i de store butikker og centre i de større byer, mens den lokale Brugs lukker. Virksomhederne flytter ind til motorvejen, og medarbejderne må pendle over større afstande, hvis de ikke flytter med, skriver Henning Hyllested i en pressemeddelelse.
Han mener samtidig ikke, at motorvejene løser trængslen.
- Flere og større motorveje betyder mere bilkørsel. Aldrig har vi haft så mange motorveje, og aldrig har trængslen være større. Biltrafikken eksploderer i disse år: 32 gange så hurtigt som togtrafikken.
Enhedslisten mener, at motorvejene fremmer privatbilismen, så man samtidig undergraver passagergrundlaget for den kollektive trafik - ikke mindst togtrafikken.
- Transportsektorens andel af CO2-udslippet i Danmark er steget, hovedsageligt på grund af vejtrafikken. Lad os håbe, at KRAKAs analyse kan bringe lidt realisme ind i debatten om motorveje.