IC4 må køre med passagerer igen

De skandaleramte IC4-tog er i løbet af to uger tilbage på skinnerne. Trafikstyrelsen har givet DSB tilladelse til at køre igen efter, at et tog blev ramt af bremsesvigt ved Vojens i november.

Kørslen med de udskældte tog blev indstillet, da et IC4-tog på vej mod Vojens ikke kunne bremse. Tilbage i december lavede DSB omfattende bremseprøver - netop omkring Vojens.

I februar begyndte DSB at køre med IC4-tog igen - men uden passagerer.

Bremserne virker

I en rapport fra Danmarks Tekniske Universitet (DTU) i forrige uge blev det slået fast, at IC4-tonenes bremser virker, som de skal. Og bremseevnen er inden for normerne på området. Derfor søgte DSB omgående om at få lov til at køre med passagerer igen.

Føler sig tryg

Direktør i DSB Vedligehold, Frank Olesen, siger, at han nu føler sig tryg ved igen at sætte togene i drift med passagerer.

- Vi arbejder mod en gradvis indsættelse af IC4, så vi hele tiden kan følge togets virke sammen med de relevante myndigheder. Vi vil allerførst indsætte IC4 i regionaltogstrafikken, siger han i en kommentar.

Tilladelsen gælder for 37 opgraderede IC4-togsæt. I første omgang skal de afløse de meget gamle MR-togsæt, som bl.a. kører mellem Esbjerg og Århus i dag.

_________________________________________________

Fakta:
? Eksperter fra Faiveley, DB Minden, DSB, Havarikommissionen og DTU har undersøgt bremsesystemet siden november 2011.
? Senest har et hold på 19 professorer og forskere fra Danmarks Tekniske Universitet undersøgt bremsesystemet i knap tre måneder.
? IC4-togene bremser inden for alle europæiske konventioner, når der testes under normale forhold.
? Siden februar, hvor IC4-togene fik tilladelse til at køre driftssimulering uden passagerer, har togene kørt cirka 200.000 kilometer.
? DSB starter op med en daglig dobbelttur med IC4-tog i hverdagene mellem Aarhus H og Esbjerg og udvider gradvist antallet af IC4-afgange fra august 2012.