Ildtoget kommer til Sydjylland

Sønderborg-banen har lige haft besøg af Banedanmarks ildsprudende skinneslibetog, og nu skal der slibes skinner mellem Kolding og Rødekro.

Den ildsprudende drage ? skinneslibetoget - skal midt i marts slibe skinner mellem Kolding og Rødekro. Der er seks italienske banearbejdere om bord på toget, der ejes af den schweiziske entreprenør Speno International.

Arbejder aften og nat

Skinne-slibetoget arbejder fra 21-22 tiden om aftenen til 5-6 tiden om morgenen for ikke at forstyrre passagertogene. Natteravne tæt på jernbanen kan ikke undgå at bemærke det. Slibetoget hvæser og støjer, og der står gnister op fra skinnerne. 
 
Slibetoget skal slibe skinnerne på følgende strækninger:
 
Lunderskov-Vamdrup-Kolding, den 14.-15. marts
Kolding-Lunderskov-Taulov, den 15.-16. marts
Rødekro-Vojens, den 16.-17. marts
Vamdrup-Farris-Sommersted, den 19.-20. marts

Fjerner støj fra skinnerne

Selvom slibetogets 48 slibesten ikke fjerner ret meget metal fra skinnerne, er virkningen stor.

- Når ujævnhederne er væk, bliver støjen fra skinnerne 10 decibel lavere. Det kan øret opfatte som en halvering af støjen. Så for de nærmeste naboer betyder det utroligt meget, at Banedanmark sliber skinnerne jævnligt, fortæller vedligeholdelsesleder Pernille Skovrup fra Banedanmark.

Hvis ikke Banedanmark fjerner ujævnhederne, kan det give uhensigtsmæssigt store vibrationer i sporene og føre til, at Banedanmark skal justere sporene hyppigere, og at både skinner, sveller og skærver skal skiftes oftere.

Penge at spare

- Det koster Banedanmark 150.000 kroner per nat at få slebet skinner. Men da slibningen forlænger skinnernes levetid, sparer Banedanmark millioner af kroner ved at slibe hvert år, fortæller Pernille Skovrup.

- Skinneslibningen foregår efter en meget stram tidsplan ? så toget kan udnyttes optimalt, mens det er i landet, fortæller Pernille Skovrup.

Mens toget arbejder mellem Kolding og Rødekro, parkerer husvognene, som de seks italienske banearbejdere bor i, på sporene i Kolding. Også den ildsprudende maskine sover i Kolding, når nattens arbejde er udført.

Den 21.-22. marts er det skinnerne på strækningen Vejen-Holsted-Bramming, der står for tur. Og derefter drager ildtoget videre til Herning.