Instrumenter og noder skal gøre elever bedre til matematik

I Haderslev bliver undervisningen i brøkregning kombineret med instrumenter. Projektet hedder Matemusik, og musikken skal gøre børnene bedre til at lære.

Haderslev Kommune satser på musik i skolen. I Haderslev er det hele 17 procent af børn mellem 6 og 16 år, der bruger musikskolen. Det er en del mere end på landsplan. Her er det kun syv procent af de danske børn i den alder, der bruger musikskolen.

Det er et tal, kommunen arbejder på at få op. De har nemlig et klart mål:

- Vi har et mål om, at alle børn på et eller andet tidspunkt skal i berøring med musikskolen, siger Jesper Ry, musikskoleleder i Haderslev Kommune.

I Haderslev Kommune får alle elever i folkeskolen et gratis forløb på to år, hvor de i skoletiden bliver undervist i at spille et instrument.

Musik og matematik bliver kombineret

Udover den traditionelle musikundervisning, så er musikken for nogle af eleverne også en del af matematikundervisningen.

Haderslev Musikskole kører nemlig et tværfagligt projekt, der hedder Matemusik. Musikken bliver brugt til at understøtte matematikundervisningen. Hvis man udvikler ens evne til at kunne skelne mellem ligheder og forskelle i musik, så kan det forbedre arbejdshukommelsen.

Det er ikke bevist, at det kan gøre os bedre til at lære, men et forskningsprojekt på Aarhus Universitet har bevist, at der er en sammenhæng mellem musik og indlæring. Den sammenhæng tror de på i Haderslev Kommune. 

- Vi lavede en kvalitetsrapport, der viste, at der var behov for ekstra fokus på matematikundervisningen, derfor har vi valgt at afsætte penge til udviklingen af Matemusik, siger Signe Knappe (V), formand for Udvalget for Børn og Familier, Haderslev Kommune, til TV SYD.

Indtil videre har cirka 300 elever i kommunens skoler været med i projektet og omkring 200 børn i kommunens børnehaver.  

Til foråret skal der laves en ny kvalitetsrapport. Den skal vise, hvordan musikken forbedrer elevernes evner i forhold til matematik.