Jubel i Haderslev: Nye kampfly til Skrydstrup

Dagens aftale om de nye kampfly udløser jubel i Haderslev kommune. De nye kampfly skal nemlig have base i Flyvestation Skrydstrup.

Haderslevs borgmester, H.P. Geil (V), glæder sig over, at ugers spekulationer og debat om de nye kampfly er overstået. Og at resultatet bliver, at flyvestationen i Skrydstrup skal ombygges.

- 40 års tradition med kampfly fortsætter.  De seneste godt 40 år har Flyvestation Skrydstrup lagt baner til kampfly, og sådan bliver det også i fremtiden med de nye F-35. Det er jeg naturligvis glad for, og jeg mener også, det er helt naturligt, noterer borgmesteren.

Flyvestation Skrydstrup råder i dag over 44 F-16-fly, heraf 30 operative og har cirka 900 ansatte. Herunder et stærkt mekanikerteam. Og kommunen har allerede sat forarbejdet i gang for at være klar til de nye F-35 Joint Strike Fighter.

Bruger erfaringer fra andre lande, så vi sikrer mindst mulig støj

-Jeg har nedsat en Taskforce, der allerede er klar til at gå i gang med det planlægningsarbejde, som også er en del af beslutningen om de nye kampfly, siger H.P. Geil.

- Vi har årtiers erfaring med at have alle former for personel, der arbejder og bor i kommunen og regionen, og vi ser frem til at skabe endnu flere job i fremtiden. Vi har i Haderslev stort fokus på at udvikle samarbejdet omkring nogle af de virksomheder, som også vil være involveret i den fremtidige levering af F-35.

 

Fakta om de nye kampfly

Med valget af F-35 vil Danmarks nye styrke af kampfly være fuldt flyvedygtig i 2027.
 Regeringens valg af F-35 som nyt kampfly betyder, at der vil gå mere end ti år, før de nye danske kampfly er fuldt klar til at løfte arven fra F-16-jagerne.
 Torsdag faldt forhandlingerne om finansiering og antallet af kampfly på plads.
 27 nye kampfly skal købes ind, hvilket var regeringens udspil, og finansieringen er inden for forsvarsbudgettet.
 De Konservative og SF valgte i den forbindelse at forlade forsvarsforliget. Dermed er aftalen indgået af Venstre, Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og De Radikale.
 Se tidslinjen for udskiftningen her:
 * 2021: De første fire af de nye fly leveres. Det sker formentlig på en base i USA, og det bliver dermed første gang, at en dansk pilot får mulighed for at flyve et F-35-fly.
 * 2022: Yderligere seks nye fly leveres.
 * 2023: Yderligere syv nye fly leveres.
 * 2024: De danske F-16-fly flyver for sidste gang. Samtidig leveres tre nye F-35-fly.
 * 2025: Yderligere tre nye fly leveres.
 * 2026: De resterende tre nye F-35-fly leveres.
 * 2027: De sidste piloter til F-35 ventes uddannet, og den danske kampflystyrke er igen på sit højeste.
 * Forud for kontraktindgåelsen om de sidste seks fly gøres status. Forligskredsen kan her beslutte at købe færre fly, hvis de første 21 fly ikke er leveret rettidigt og til den forventede pris.
 * Fra 2022 til 2026 vil Danmark ikke kunne varetage den fulde opgaveløsning i internationale operationer - og fra 2022 til 2024 vil vi ikke kunne gennemføre internationale operationer, da piloterne skal være hjemme for at dygtiggøre sig i at operere de nye fly.
 * Det danske afvisningsberedskab opretholdes dog i de tre år.
 * De danske kampfly skal fortsat operere fra Flyvestation Skrydstrup, der skal ombygges og klargøres til at modtage F-35-kampflyene.
 * Den til enhver tid siddende forligskreds kan træffe beslutning om at anskaffe flere fly inden for Forsvarets økonomiske ramme.
 Kilder: Forsvarsministeriet.