I Højer lever en grænseløs kærlighed til et helt bestemt bilmærke. Saab.
Passionen for det svenske bilmærke begyndte i 1998, da Per Vodder var i lære som mekaniker.
Jeg plejer gerne at sige, at jeg ikke sætter mig ind i min bil. Jeg tager den på
Sammen med sin værkfører skulle han på sin første dag arbejde på en Saab 900, og han husker tydeligt sin første reaktion:
- Vi skruer i den bil her, og jeg tænker bare: Hvad fanden er det her for noget?
For Saab er ikke som de andre, erfarede Per Vodder hurtigt. Svenskeren skiller sig ud.
- For eksempel da jeg skulle åbne hjelmen. Den skulle den anden vej op end ved andre biler. Og da jeg skulle starte den, så opdagede jeg, at nøglen sad nede mellem sæderne. Det er også et kendetegn ved Saab, fortæller Per Vodder om sit første møde med en Saab.
Trods særhederne endte Per Vodder alligevel med at overgive sig til svenskeren.
Hans første var også en Saab 900, som han byttede sig til for fire alufælge i Tyskland. Den blev hentet hjem og sat i stand.
- Jeg fik den lakeret, så den blev virkelig, virkelig fin. Det var nok der, sygdommen begyndte, fortæller han om sin kærlighed til Saab.
Se og hør mere om Per Vodders grænseløse kærlighed til Saab på TV SYD Play.
Blev forhandler ved et tilfælde
Siden 2008 har Per Vodder drevet Svend Wind Automobiler i Højer sammen med hustruen Tanja Vodder. Og hun deler Pers passion for Saab.
- Jeg plejer gerne at sige, at jeg ikke sætter mig ind i min bil. Jeg tager den på. Jeg føler mig særlig godt tilpas, når jeg sætter mig ind i min Saab. Jeg har det rigtig godt i den og føler mig hjemme, så jeg tager den ligesom på, og den bliver en forlængelse af mig selv, siger hun.
Der er mange ting, som er specielt med Svend Wind Autohandel. For eksempel hvordan det gik til, at Saab holdt sit indtog.
Saab sendte i 1964 en flok til Tønder for at finde nye forhandlere, men ingen bed på. Så de vendte snuden hjem - næsten.
Det er ligegyldigt, hvor du kører hen i Danmark, så ved de godt, at Svend Wind er nede i Højer
- De ender faktisk med at køre forkert, så de kommer ud til kystvejen i stedet for at køre lige op, og der går Svend ude foran værkstedet. De holder ind og fortæller Svend, at de mangler nogen, der vil forhandle det her bilmærke og spørger ham så, om han kunne tænke sig det. Og det siger han ja til, fortæller Tanja Vodder.
Svend Wind døde i 2019. 93 år gammel. Lige til det sidste kom han i firmaet og nød sit livsværk blive ført videre i Saab-ånden, som har gjort lille Højer til Saabs mekka i Danmark.
- Det er ligegyldigt, hvor du kører hen i Danmark, så ved de godt, at Svend Wind er nede i Højer. Derfor laver vi ikke om på det navn. Det er også en måde at bære Svend med videre i historien på, og det, synes jeg, er vigtigt, fortæller Tanja Vodder.
Et folkefærd for sig selv
Udstillingshallen i Højer er proppet med svensk kramtøj.
- Det er der, jeg kan gå ud og stresse af, når jeg er lidt træt af det hele. Så kan jeg gå ud og tage en lille runde og blive lidt glad, siger han.
En af bilerne har Per Vodder dog et særligt forhold til. En model fra 2015. Nummer 382 ud af i alt 421 producerede.
- Den er som ny, for den har kun kørt 78 kilometer fra fabrikken og er blevet transporteret ned til os. Der er ikke noget specielt i det, men det er der så alligevel, for der har aldrig siddet nogen der inde, fortæller han, inden han straks tilføjer om endnu et klenodie:
- Den røde findes der kun to af i Europa. Den har panoramatag, firehjulstræk og en sekscylindret motor. Det er en af de sidste biler, som Saab nåede at lave. Den har kørt 62.000 kilometer, så det er en samler-bil.
Per Vodder erkender, at Saab-ejere måske er et folkefærd lidt for sig selv. Han ved det fra sig selv, men han mærker også en forskel på kunderne.
- Når vi arbejder på de biler her, så vil vores kunder have, at det skal være i orden. Det skal det selvfølgelig også, hvis det er en Toyota, men det er bare noget andet med en Saab. Uanset om det tager én, to eller tre timer ekstra, så gør det ikke noget, for kunden har høje forventninger til deres Saab, siger han.
Saabminister til evig tid
Per Vodder har gennem årene opbygget et netværk af kontakter i branchen. Det bruger han til at skaffe Saab-biler til Højer - og ikke mindst reservedele.
Vi bliver ved hernede med at skrue, indtil den sidste Saab kører på landevejen. Vi giver aldrig op
Derfor har han fået tilnavnet Saabministeren.
- Jeg går og brokker mig lidt over politik og sådan noget herhjemme. Det er altså ikke normalvis noget, jeg går højt op i, men så tænkte jeg, at jeg hellere måtte blive statsminister. For så skal jeg sgu nok ordne alt det pjat. Men så får jeg at vide hjemmefra, at det duer jeg nok ikke til, men at jeg da altid kan blive Saabminister, fortæller han.
Og Saabminister i sit Saabmekka i Højer bliver han ved med at være.
- Det har jeg sagt lige fra en start af. Vi bliver ved hernede med at skrue, indtil den sidste Saab kører på landevejen. Vi giver aldrig op.