Hypermoderne radar, stealth og milliondyre hjelme: Her er ni vilde detaljer ved de nye F-35 fly

Det er lidt ligesom at gå fra en Nokia 3310 til en iPhone 13. Grundlæggende kan de det samme, men den nye kan bare nogle lidt vildere ting.

I over 40 år har vi været vant til at snakke om F-16 fly, når vi har snakket om danske kampfly.

Den snak bliver i fremtiden noget mere avanceret, i takt med at Danmarks nye kampfly "F-35A Lightning II" bliver taget i brug.

På sin vis skifter Danmark sin klassiske Porsche 911 fra 80'erne ud med en spritny Tesla. Som man i øvrigt kan tale til. Som kan blive næsten usynligt. Og som har en hjelm til 2,7 millioner kroner.

I programmet ’Kamppiloterne’ følger man den kommende generation af mulige jagerpiloter, der udelukkende kommer til at flyve i netop F-35.

Men hvor avancerede er F-35 jagerflyene egentlig?

Herunder har kaptajn ved Center for Luft- og Rumoperationer på Forsvarsakademiet Stig H. Hestbech hjulpet med at finde ni detaljer ved fremtidens luftbårne forsvarslinje.

F-35.jpg

Flyet er et femte generationskampfly.

Flyet kan sagtens klare en såkaldt ’dog-fight’, hvor man som i filmen ’Top Gun’ flyver rundt og skyder efter hinanden. Men er man kommet dertil, er der gået noget galt, for alt ved flyet er lagt an på, at det hele ikke skal nå så vidt.

Luftkamp er nemlig i dag mere en form for skakspil, hvor det handler om at se fjenden, før han ser dig. Og her giver F-35 hidtil usete muligheder for at se – uden at blive set.

1. Stealth

På dansk hedder det en radarafvisende teknologi. Helt kort kan man kalde det stealth, og F-35’eren er fuld af det. Flyet er bygget op omkring det mål, at det ikke skal kunne ses på fjendens radar. Derfor er alt på flyet radarafvisende – lige fra den kantede struktur og de indvendige våbensystemer til den specielle belægning på flyets ydre.

2. Sensorerne

F-35 flyet er måske svært at spotte. Men sidder man inde i flyet, er det helt omvendt. F-35 har en hidtil uset stærk radar i næsen. Radaren samarbejder med hypermoderne sensorer overalt på flyet, så det selv lynhurtigt og effektivt kan udpege et mål eller sende data om målet til andre enheder, du samarbejder med. Det hele går så hurtigt, at flyet kan spotte et allerede affyret missil.

3. Netværk

Data er kodeordet i F-35. Og de data, som sensorerne og radaren opfanger, bliver sendt videre i et avanceret netværk. ’Network Enabled Option’ hedder det, og det betyder, at flyet kan snakke sammen med både andre F-35 fly, men også eksempelvis Søværnets fregatter eller kampvogne på landjorden. På den måde ved alle hele tiden alt om fjenden. Og det kan potentielt blive den kampafgørende faktor.

Hjelmen.jpg

Pilotens hjelm er om muligt endnu mere avanceret.

En F-35 hjelm koster cirka 2,7 millioner kroner per styk, og det tager to dage at tilpasse hver eneste hjelm til den enkelte pilot. Det meste foregår dog i visiret. Her bliver al den data, som flyet samler ind, syet sammen til ét billede, som piloten bedre kan afkode.

Her er et lille udpluk af, hvad sådan en hjelm ellers kan:

4. Augmented Reality

Forstærket virkelighed betyder det. Normalt kan man ikke kigge igennem et fly. Men lige det kan piloten rent faktisk i et F-35. Via et netværk af avancerede kameraer rundt omkring på flyet giver visiret i hjelmen et 360 graders syn af det, der foregår rundt om flyet. Kigger piloten ned, kan han eller hun på den måde "kigge" gennem flyet.

5. Nattesyn

At kunne se om natten er nødvendigt, når man flyver et kampfly. I F-16 flyene skal piloten have en ekstra natkikkert spændt på sin hjelm. Men på F-35 er kameraet indbygget i hjelmen, og den avancerede nattesynsteknologi bliver vist direkte i visiret. Og så kan det endda bruges sammen med 360 graders kameraerne. Tidligere var det som at se gennem en tunnel, når piloterne skulle se i mørke.

6. 'SIRI'

Førhen skulle piloterne kigge ned og dreje på en knap, når de for eksempel skulle skifte frekvens på radioen for fortsat at kunne kommunikere med andre piloter eller basen. I dag har hjelmen fået en indbygget ’Siri’-funktion, så piloten kan tale til flyet, hvis man gerne vil skifte frekvens. På den måde kan piloten holde hænderne på styrepinden og blikket på omgivelserne.

Våben.jpg

Med det mest avancerede kampfly følger også nogle avancerede våben.

Fremtiden byder desuden på endnu mere avancerede våben.

7. Nuværende våben

Da F-35 flyet er bygget til at undgå fjendens radar så meget som muligt, er våbnene skjult inde i skroget. Derinde ligger blandt andet de nye missiler ved navn ’Joint Strike Missile’, der har en rækkevidde på cirka 500 kilometer. De har også en såkaldt lav radarsignatur, der gør det svært at forsvare sig imod dem.

Men flyet er fleksibelt, så der kan hænges ekstra missiler og bomber under vingerne. Det gør dog, at flyet bliver mere synligt på en radar.

8. Droner

En idé til fremtiden er, at et bemandet F-35 kan tage på en mission i samarbejde med en eller flere ubemandede droner, der styrer sig selv. Det kaldes for 'Loyal Wingman Concept'.

Dronerne kan så udføre specifikke opgaver som overvågning, laserstyring af ovennævnte missiler eller selvstændige luft-til-luft eller luft-til-jord-angreb. Derudover kan de også bruges til helt simpelt at samle data ind til piloten i F-35’eren eller virke som lokkemiddel for fjendtlige luftforsvarssystemer.

9. Fremtiden

’Stormbreaker’ kan fremtiden komme til at hedde. Bomben som smides fra flyet kan kobles på det store netværk, som F-35'eren er på. Derfor kan alle i netværket kommunikere med bomben undervejs, så præcisionen bliver så høj som mulig.

Foruden vingerne, der kan foldes ud efter affyring, har bomben sit eget GPS- og radarsystem, så det kan ramme helt præcist i al slags vejr og røg fra slagmarken. Derudover har den foran et infrarødt sigte samt laserstyring.

F-35 i Danmark

Danmark har købt 27 F-35 fly af typen "A". Det betyder, at flyet lander og letter som normalt.

Seks af dem er leveret og anvendes i øjeblikket til træning på Luke Air Force Base i USA.

Der er tre typer af F-35 Fly. Fra venstre er det F-35C, der er beregnet til at lande på et hangarskib. I midten er det F-35B, der kan lette og lande lodret. Og helt til højre er det F-35A, der er et konventionelt kampfly. Foto: TV 2
Der er tre typer af F-35 Fly. Fra venstre er det F-35C, der er beregnet til at lande på et hangarskib. I midten er det F-35B, der kan lette og lande lodret. Og helt til højre er det F-35A, der er et konventionelt kampfly. Foto: TV 2

Men de nye og meget avancerede kampfly har på nogle måder vist sig så avancerede, at det også har skabt problemer.

Senest i december 2022 da et F-35 af typen "B" skulle lande efter en testflyvning i USA. Pludselig "hoppede" flyet tilbage i luften, og piloten måtte skyde sig ud med katapultsædet.

Flyet, der kan lande og lette lodret, er ikke et af de danske indkøb.

Alligevel udstedte Lockheed Martin kort efter et flyveforbud for en række modeller af F-35 fly, og det kan forsinke leveringen af de danske fly, har Forsvarets Materiel- og Indkøbsstyrelse oplyst.

Planen for Danmarks fly er dog fortsat, at F-35 skal have overtaget alle opgaverne fra F-16 flyet i 2027.