Kan blive tvunget til at fyre topchef

Cimber Sterlings bestyrelsesformand kan tvinges til at fyre sin topchef, som igen kan tvinges til at skille sig af med flere i ledelsen.

Det kan blive udfaldet på sagen om, at mindst fire af Cimber Sterlings medarbejdere, der enten sidder på topposter eller som medarbejdervalgte i bestyrelsen, har købt hundredvis af billetter hos Norwegian uden at møde op.

Det betegnes som klart umoralsk og til skade for Norwegian, skriver dagbladet Børsen.

Pres på ledelsen

Hos Norwegian lægger adm. direktør Bjørn Kjos pres på ledelsen i Cimber Sterling. Til borsen.dk siger han, at fyringer af de implicerede ville være hans løsningsmodel.

Cimber har sat en tilbundsgående undersøgelse i gang, der skal kortlægge synderne.

Pilen peger i første omgang mod Jacob Krogsgaard selv, der kun har siddet 20 dage på topposten i Cimber Sterling. Han har fra start bedyret sin uskyld, hvorfor dagbladet Børsen spurgte Cimbers bestyrelsesformand N. E. Nielsen, om sagen får konsekvenser for den adm. direktør?

- Jeg kan ikke udtale mig om noget, før vi ved, hvad undersøgelsens resultat viser. Jeg har fuld tillid til ledelsen, indtil det modsatte er bevist, og vi lader undersøgelsen tale, siger N.E. Nielsen.

Hvem har købt billetterne?

- Hvis undersøgelsen peger mod ham, vil du tage de passende aktioner?

- Sådan er det at drive virksomhed. Enhver ledelse må vide, at hvis en undersøgelse viser noget, så må man forholde sig til det, siger N. E. Nielsen.

Hans topchef, Jacob Krogsgaard, har blikket stift rettet mod undersøgelsen blandt Cimbers 850 medarbejdere for at afdække, hvem der eventuelt har købt billigbilletterne hos Norwegian i stort tal uden at bruge dem.

- Vi spørger nu alle medarbejdere, om de har købt billigbilletter. Hvis vores undersøgelse viser, at nogle fra min ledergruppe har medvirket eller opfordret til at købe disse billetter, vil det få naturlige konsekvenser, siger Jacob Krogsgaard.

Uacceptabel opførsel

Men din juridiske direktør, Alex Dyrgaard, har indrømmet over for dagbladet Børsen, at han har købt billetter. Får det ikke konsekvenser?

- Nu skal undersøgelsen give os det samlede overblik, inden vi forholder os til, hvad vi skal gøre ved situationen, siger Jacob Krogsgaard.

N.E. Nielsen understreger, at de implicerede medarbejderes opførsel er ganske uacceptabel og overhovedet ikke er en del af virksomhedens værdigrundlag, hvorfor bestyrelsen lægger klar afstand til hændelsen.

- Det er fint at drive konkurrerende virksomhed, man skal bare for alle parters vedkommende drive den på et fornuftigt grundlag. Denne adfærd kan vi ikke støtte, uanset om det sker uden for arbejdstiden, siger N.E. Nielsen.

160 "no shows"

Norwegian havde tirsdag eftermiddag haft 160 »no shows« til afgangene mellem København og Karup, det vil sige billetter bestilt i falsk navn, hvoraf vores egen Dronning Margrethe var et af dem.