TV der bevæger dig

Kø på motorvejene: En dyr fornøjelse for vognmænd

03:11

Nye tal fra Vejdirektoratet viser, at trekantområdets motoveje er de mest trafikerede i hele landet med undtagelse af hovedstadsområdet.

3D Logistik i Kolding er trætte af de trafikale problemer i Trekantområdet. Foto: Thomas Lee Christensen, TV SYD

1 af 2

Ny rapport fra Vejdirektoratet viser, at Trekantområdet er det sted uden for København med størst trafiktrængsel. Det koster på bundlinjen hos transportvirksomheden 3D Logistik.

Trekantområdet - Vejlefjordbroen, Bramdrupdam og Lillebæltsbroen - er det næstmest trafikerede område med 75.000 køretøjer i døgnet. De er kun overgået af trafikken i Hovedstadsområdet. Det viser Vejdirektoratets nye rapport "Statsvejnettet 2016".

Vejlefjordbroen er den næstmest trafikerede bro/tunnel i landet. Næsten 80.000 kørertøjer passerer den hver dag. For ti år siden var antallet under 60.000.

Det belastede vejnet forårsager kø og forsinkelser, som i sidste ende har en konsekvens for virksomheder som 3D logistik i Kolding, der lever af at køre på motorvejene.

- Det er en udfordring i hverdagen. Transporten tager lang tid. Det betyder færre leveringer og dermed større omkostninger, siger driftschef i 3D Logistik, Henrik Christensen, til TV SYD.

Transporten tager lang tid. Det betyder færre leveringer og dermed større omkostninger

Henrik Christensen, driftschef i 3D Logistik

3D Logistik i Kolding leverer blandt andet vacciner og andre varer, der skal holde en bestemt temperatur og leveres inden for en bestemt tid. Her er det et problem, hvis en af firmaets 60 chauffører sidder fast i en kø.

- Hvis vi f.eks. skal levere til et lægehus, skal det jo være inden kl. 16, hvor lægen går hjem. Leverer vi ikke inden da, skal vi tilbage igen dagen efter, siger Henrik Christensen. 

Læs også Vurder selv: Så slem bliver trafikken i 2030

 

Netop lastbilerne belaster i høj grad områderne omkring Trekantområdet. På flere strækninger kører der mere end 8000 lastbiler i døgnet. Hos 3D Logistik forsøger man så vidt muligt at lægge leverancerne om natten for at undgå mest mulig trafik. Men det er ikke altid muligt.

- Det giver en udfordring i hverdagen. Løsningen er jo større og bredere motorveje, men det sker jo ikke fra den ene dag til den anden dag, siger Henrik Christensen.

 

00:35 Luk video

 

Hent vores nye Play App
Hent vores nye Play App
Hent vores nye Play App