TV der bevæger dig

Kom med ned i bunden af Lillebæltsbroen

Det indre af de fire strømpiller på Lillebæltsbroen er over fem år blevet sat i stand. Foto: Banedanmark/Palle Peter Skov

Fem års arbejde med en særdeles kompliceret renovering af strømpillerne på Den Gamle Lillebæltsbro er afsluttet.

De fire strømpiller, der står på bunden af Lillebælt, er klar til endnu en æra som fundament for den ikoniske forbindelse mellem landsdelene.   
 
Strømpillerne befinder sig midt ude i Lillebælt, der er et stærkt strømfyldt farvand med stor havdybde, så adgangsvejen for materialer og mandskab til strømpillerne er enten sket med skib eller via det smalle fortov på broen. For at være uafhængige af vejret på Lillebælt er alt udstyr og materialer fragtet via fortov og bogstaveligt båret ned i strømpillerne via hejseværk og små vare-elevatorer.

- Det er et helt særligt sted at arbejde - her på bunden af Lillebælt 40 meter under vandoverfladen.

Otto Bach Ulstrup, teknisk system-ansvarlig for bro- og tunnelteknik, Banedanmark.

Da Statsbanerne byggede Lillebæltsbroen, der stod færdig i 1935, var det ikke hensigten, at der skulle være adgang til det indre af strømpillerne. Strømpillerne blev bare forladt, da byggearbejdet var overstået.
 
Siden har de stået delvis fyldt med vand og sand, indtil efter år 2000, hvor de blev tømt for at foretage den nødvendige inspektion af strømpillerne og efterfølgende mulighed for reparation. 
 
Efter en detaljeret kortlægning af betonkonstruktionens beskaffenhed blev det besluttet at foretage betonreparation af alle frie vægge og lofter i alle fire piller.
 
Selve renoveringsarbejdet, hvor betonen flere steder er blevet udskiftet, begyndte for fem år siden.

Otto Bach Ulstrup på arbejde 40 meter under vandoverfladen. Foto: Jørgen Guldberg, TV SYD

- Det er et helt særligt sted at arbejde - her på bunden af Lillebælt, siger Otto Bach Ulstrup.

Han er teknisk systemansvarlig for bro- og tunnelteknik, Banedanmark.

Broen er sunket cirka 75 centimeter

 
Tilbage i 2014 blev der lagt 138.000 kubikmeter sten omkring strømpillerne for at sikre, at strømpillerne, der står på en bund af plastisk ler, ikke sætter sig.

Siden 1935 er broen sunket med cirka 75 centimeter. Broens konstruktion er fortsat god, og med de to renoveringsprojekter er strømpillerne klar til endnu en etape som trofast færdselsåre mellem Jylland og Fyn for tog, biler, cyklister og gående.

Lillebæltsbroen fra 1935

  • Materiale: Fag i nittet stål, piller i jernbeton beklædt med bornholmsk granit, otte buefag i beton
  • Total længde: 1178 meter
  • Bredde: 16,5 meter
  • Højde: 60 meter over havet
  • Fri gennemsejlingshøjde: 34 meter
  • Største spænd: 220 meter
  • Strømpiller: 4 stk.
  • Trafik: Der kører godt 76.000 tog over Lillebæltsbroen om året, heraf 65.000 passagertog, svarende til ca. 210 tog i døgnet. Der kører ca. 10.000 biler over broen i døgnet
  • Besøgstal: 60.000 Bridgewalking-gæster om året.

Hent vores nye Play App
Hent vores nye Play App
Hent vores nye Play App