Kommune hjælper med at løse nabokonflikter

Kolding Kommune løser nabostridigheder lidt anderledes end andre kommuner. Kommunen sender ikke et brev med klagen - de sender to medarbejdere ud.

Hvis din nabo klager til Kolding Kommune over, din hane galer, eller din brændeovn ryger, så skal du ikke forvente, der lander et brev med klagen i din postkasse. I stedet kan du forvente, at to konfliktmæglere fra kommunen sætter sig bag rattet og kører ud til dig.

Kolding Kommune har nemlig valgt at løse nabokonflikter lidt anderledes end andre kommuner.

- I stedet for bare at få et brev fra det offentlige, hvor der står, at du skal gøre noget bestemt, så har vi en dialogbaseret tilgang til det og fortæller og lytter til deres side af sagen, siger Line Ankjær, konfliktmægler, Kolding Kommune, til TV SYD.

quote

Det er vigtigt, vi hører begge parter i sagen. Vi har fået en klage ind, der fortæller én side af sagen, så vi skal også høre den anden, for at vi kan vurdere sagen ordenligt.

Karen Bjørnskov Petersen, konfliktmægler, Kolding Kommune.

Én gang om måneden samler kommunens to konfliktmæglere de klagesager, der er kommet i perioden og kører ud til dem, der er blevet klaget over for at finde en løsning. De mener, det er vigtigt, ikke bare at løse konflikterne fra skrivebordet.

- Det er vigtigt, vi hører begge parter i sagen. Vi har fået en klage ind, der fortæller én side af sagen, så vi skal også høre den anden, for at vi kan vurdere sagen ordenligt, siger Karen Bjørnskov Petersen, konfliktmægler, Kolding Kommune.

Kommunen mener godt, det kan betale sig at sende to medarbejdere ud én gang om måneden, selvom det på kort sigt koster mere end et frimærke.

- Ved at vi går tidligt ind og får involveret begge parter i en klagesag, så kan vi i mange tilfælde undgå, at vi skal kigge på den igen. Vi sparer tid i den anden ende, ved at vi laver en stor indsats tidligt, siger Ole Lauridsen, der er afdelingsleder ved Industri, Jord og Grundvand ved By- og Udviklingsforvaltningen i Kolding Kommune.  

Kolding Kommune modtager hvert år mellem 70 og 100 klager om røg, støj og møg. Konfliktmæglerne oplever, at borgerne er glade for den måde, kommunen løser konflikterne på.

- Vi får rigtig meget positiv respons fra de borgere, vi kommer ud til. Alle er glade for, at de bliver lyttet til, siger Karen Bjørnskov Petersen.