Kommune sender playmaker på banen

Skolereformen kræver tættere samarbejde mellem erhvervslivet og skolerne. En opgave som Varde kommune nu vil løse ved at ansætte en erhvervsplaymaker

Det er meningen, at den kommende erhversvplaymaker skal drible rundt mellem det lokale erhversvliv og de lokale skoler i kommunen, så de to hold kommer til at spille sammen. Med andre ord: Så eleverne finder den rette uddannelse/det rette job, når de skal begynde på deres arbejdsliv - og erhvervslivet får de bedst egnede elever til de stillinger, man ønsker besat.

Et krav fra skolereformen, som rigtig mange kommuner har svært ved at finde en løsning på. En erhvervsplaymaker er en nyt tiltag som kun ganske få kommuner nu afprøver som en mulighed.

- Vi har været på studietur i Ishøj og i Aalborg og fået en god inspiration til at gøre noget i sammen retning. Begge steder har de gode erfaringer og vi synes, det lyder som en god pragmatisk løsning på udfordringen, siger formanden for udvalget for Børn og Undervisning i Varde kommune, Per Rask Jensen, Venstre, siger til TV SYD:

Aalborg Kommune var den første på banen med en erhvervsplaymaker og har nu afprøvet ordningen i et lille halvt års tid. Med gode erfaringer.

- Vi har nu  fået en struktur på samarbejdet, så både skolerne og virksomhederne bedre kan forberede sig og dermed få mere ud af elevernes besøg på virksomhederne, siger erhvervsplaymaker i Aalborg Kommune Thomas Overgaard til TV SYD under et besøg på byens store hotel Scandic, hvor direktør Finn Rosenqvist viser 8. klasses elever fra Vejgaard Østre Skole rundt på hotellet.

- Vi er glade for erhvervsplaymakeren, fordi jeg nu nemt og praktisk kan booke mig ind på de tidspunkter, hvor vi har tid og energi til at modtage skoleeleverne - som vi meget gerne vil modtage, fordi der måske blandt dem er unge, som vi senere skal samarbejde med omkring et uddannelsesforløb eller et job.

Lærerne? Er de også glade?

- Jeg troede faktisk, at de ville møde mig med skepsis, men de er rigtig glade for ordningen fordi jeg nu laver meget af det arbejde med at tage kontakt med virksomhederne, som lærerne tidligere måtte gøre, siger Thomas Overgaard.