Kommuner smider blanketterne ud

Fra på mandag bliver borgerne bedt om at betjene sig selv, hvis de møder op på rådhuset for at melde flytning, bestille sundhedskort og skrive deres børn op til daginstitution, skolefritidsordning og skole.

Det bliver obligatorisk at bruge selvbetjeningen via internettet, men hvis det kniber med at finde ud af det, skal medarbejderne på borgerservice komme med en vejledning.

Frem til 2015 indfører kommunerne stadig mere selvbetjening. Målet er, at den offentlige forvaltning bliver digital i 2015.

Aabenraa Kommune har smugtrænet med flytteblanketterne. Papirblanketterne er fjernet fra borgerservice og borgerne er blevet opfordret til at bruge internettet. Det har fået antallet af digitale flyttemeddelelser til at stige fra 50 til 83 procent.

Kommunerne er ikke klar til skoleindskrivninger for skoleåret 2013/14. Det skal først ske mellem 28. januar og 24. februar.

Borgerservice i Aabenraa har 55 ansatte. Antallet bliver reduceret frem til 2015, formentlig med naturlig afgang. Udviklingen er den samme i alle andre kommuner.

Man kan betjene sig selv på borger.dk.