Konkurrence i robotprogrammering hjælper unge med udfordringer

Bjarke Solgaard Jensen og Rasmus Munkholm Lauersen har begge nogle særlige udfordringer, men når de dyster i First Lego League og robotprogrammering, glemmes hverdagens problemer og udfordringer.

Bjarke Solgaard Jensen og Rasmus Munkholm Lauersen er et makkerpar, der elsker Lego.

quote

De går ind i et projekt, hvor der er ikke noget, der er rigtigt og forkert. De går ind og samarbejder og finder nogle løsninger og lærer af de fejl, de gør undervejs, og så er det jo vigtigt med samarbejdet og det at føle, at man er en del af et hold

Lene Graa, initiativtager og pædagogisk konsulent, STU

De er elever på STU – en særligt tilrettelagt ungdomsuddannelse for unge, som ikke kan gennemføre en ordinær uddannelse. I dagens anledning er de et hold, som deltager i konkurrencen First Lego League, hvor man skal bygge og programmere en robot.

- Imens Bjarke sidder og bygger, så ordner jeg programmet, siger Rasmus Munkholm Lauersen.

Programmeringen skal sidde med millimeters præcision, og det kan svært, når man har nogle særlige udfordringer.

- Jeg har for det første meget svært ved at huske ting, og så kan jeg godt være lidt vild en gang imellem. Jeg snakker meget og mister nemt koncentrationen, siger Rasmus Munkholm Lauersen.

First Lego League er en konkurrence, hvor børn og unge fra 80 forskellige lande dyster i at programmere og styre Lego-robotterne.

- Vi kan ikke være med i den store officielle konkurrence. Den konkurrence, vi dyster i, er konkurrencen fra 2016. Så har vi lov til at gøre det lidt på vores egen måde, siger Lene Graa Rasmussen, initiativtager, First Lego League ved STU.

Normalt er deltagerne i First Lego League i alderen 9-16 år, men torsdag er det unge med særlige behov i alderen 16-25 år fra fem forskellige skoler, der får lov at prøve kræfter med robotterne

- Det er godt for vores elever at arbejde på den her måde. De går ind i et projekt, hvor der ikke er noget, der er rigtigt og forkert. De går ind og samarbejder og finder nogle løsninger og lærer af de fejl, de gør undervejs, og så er det jo vigtigt med samarbejdet og det at føle, at man er en del af et hold, siger Lene Graa.

Det er CSV - Center for specialundervisning - der står for arrangementet, der har til formål at styrke børnenes færdigheder. Både CSV og STU regner med at gentage succesen igen næste år.