TV der bevæger dig

Kontrakter og pokaler skal få børnene til at læse

15 minutter skal Linea Tøstesen og de andre elever i 4.G bruge med hovedet i en bog, når de kommer hjem fra skole. Foto: Sara Skovhave Rasmussen, TV SYD

15 minutter skal Linea Tøstesen og de andre elever i 4.G bruge med hovedet i en bog, når de kommer hjem fra skole. Foto: Sara Skovhave Rasmussen, TV SYD

1 af 2

På Grønvangskolen skal eleverne læse 15 minutter både i og udenfor skolen. En pokal og læsekontrakt skal sørge for, at børnene rent faktisk læser. Det er dog ikke altid, at børnene i 4.G får læst, når de er hjemme.

- Jeg synes, det er lidt sjovt, fordi nogle bøger er lidt spændende, siger Linea Tøstesen fra 4.G.

Nogle gange læser jeg, hvis jeg ikke kan sove, og nogle gange når jeg kommer hjem. Men jeg læser ikke hele tiden, det jeg skal.

Linea Tøstesen, 4.G, Grønvangskolen

Hun går på Grønvangskolen i Vejen. Her skal eleverne læse 15 minutter hver dag i skolen og 15-20 minutter, når de kommer hjem.  Men det er ikke altid, at eleverne får læst.

- Nogle gange læser jeg, hvis jeg ikke kan sove, og nogle gange når jeg kommer hjem. Men jeg læser ikke hele tiden, det jeg skal.

Det kan da også være fristende at lave alt mulig andet end at læse.

- At se på IPad eller tegne eller noget, siger Linea Tøstesen om ting, som frister mere end bogen.

For et år siden valgte skolen at undersøge, om eleverne rent faktisk læser 15 minutter om dagen, når de kommer hjem fra skole. Undersøgelsen viste, de læste antal minutter derhjemme falder i løbet af 5. og 6. klasse – især hos drengene. 

Pokaler og læsekontrakter skal motivere eleverne

I 4.G. har de taget nye midler i brug, som skal motivere eleverne til at få læst.  Eleverne skal eksempelvis skrive alle deres læste sider ind i en læsekontrakt, som holder styr på, om eleverne får læst det, de skal. Klasselærer Mia Gotthardsen har også taget en pokal i brug, når en elev har ydet en ekstra indsats.

- Jeg stiller den hen foran den enkelte elev, så dem, der godt kan lide konkurrenceelementet i det, også får en belønning for det. Så alle de andre kan se, at eleven har læst rigtig meget den uge, siger Mia Gotthardsen.

Det er noget, der motiverer eleven Jacob Krammer Jensen.

- Jeg synes, det er sjovt, for så er det på en måde en konkurrence med at komme højest og have læst mest.

Annesofie Sidelmann Boysen er dog ikke helt så overbevist.

- Jeg synes, det er både godt og skidt, fordi man får sat et mål for, hvor meget man skal have læst, men man føler sig også lidt presset for at få læst hele tiden.

Planen er, at der snart skal laves en ny undersøgelse på skolen for at se, om eleverne læser mere, når de kommer hjem fra skole. 

Læs også Læsevejleder: Vi er nødt til at samarbejde med forældrene

Læs også Ekspert: Fem gode råd til at få dit barn til at læse

Tryk på del og herefter "Føj til hjemmeskærm" for at oprette en genvej.

Åben browser menuen og vælg "Føj til startskærm" for at oprette en genvej.

Hent TV SYDs nye app - seneste nyt lige ved hånden
Hent TV SYDs nye app - seneste nyt lige ved hånden
Hent TV SYDs nye app - seneste nyt lige ved hånden