Kraftig vækst hos Lego

Lego er nu kun overgået af amerikanske Mattel på markedet for legetøj. Asiatiske børn trækker væksten.

Lego kommer ud af de første seks måneder af i år med en omsætning på over 10 milliarder kroner. Og Lego er nu verdens nummer to på markedet for legetøj kun overgået af amerikanske Mattel.

Omsætningen er steget med 13 procent i forhold til første halvår af 2012 - og det er blandt andet mere salg til børn i Asien, der hiver omsætningen i vejret.

Selskabet fik et nettooverskud på 2,38 milliarder kroner - og det er 370 millioner kroner mere end i halvåret sidste år, fremgår det af halvårsregnskabet.

Legos topchef Jørgen Vig Knudstorp er da også tilfreds med resultatet.

- Det skal tilføjes, at vores salg i første halvår 2013 er øget, da lagerbeholdningen af Lego-produkter i detailhandlen var meget lav ved årets begyndelse på grund af vores succesfulde salg i slutningen af 2012, siger direktøren.

- Det betød, at vi skulle fylde op på hylderne i detailhandlen med nye produkter, og nu ved indgangen til andet halvår er lagerbeholdningen på et højere niveau, så der er flere Lego-produkter til rådighed for forbrugerne, siger han.