Kritik af reklamer for sprut til helt unge

Flere diskoteker i TV SYDs område får kritik af deres markedsføring af sprut til helt unge. Det gælder Crazy Daisy i Horsens og Buddy Holly i Sønderborg.

- Kom til 16+? og reserver et bord med en flaske Smirnoff eller Morgan, 1 kande soda, 10 Cult Zulu eller Ninja og 10 små røde shots. Sådan markedsførte Crazy Daisy for nylig et arrangement for unge ned til 16 år, og det er ulovligt, fastslår Alkoholreklamenævnet.

Det skal der rettes op på, erkender Jens Mikkelsen, der er medejer af Crazy Daisy Horsens:

- Afgørelsen er fin nok, og vi retter ind. Tidligere har vi markedsført vores arrangementer til to målgrupper, både til du og jeg og til vores lillebror på 16 år, men det undlader vi fremover, siger Jens Mikkelsen.

Han oplyser, at diskoteket har ansat vagter, der skal kontrollere, at mindreårige ikke får udskænket alkoho. Det skriver metroxpress.

Formanden for Alkoholreklamenævnet understreger, at der er et "absolut forbud" mod at markedsføre alkohol til børn og unge.

- Det, de foretager sig, er at lokke unge mennesker til med alkohol, og det er forbudt. Derfor kritiserer vi diskotekerne og beder dem stoppe, siger advokat Ejvind Sandal.

- Se hele artiklen i metroxpress